DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE

(05-07-2014)

af Simone Christiansen

Vores rejse til Brisbane

Kastrup lufthavn mandag d. 30 juni kl. 14:55 satte vores fly næsen mod Dubai i et flot dansk sommervejr. Vi havde fuldt udsyn til sommer Danmark og det meste af Europa, indtil solen gik ned hen over Rumænien. 5 timer i et fly er ok, selv om man indimellem faldt i søvn til filmen der flimrede lige foran næsen på en. Flymad på små bakker, plastik og servietter, vandglas/dåser - der er en del at holde styr på. Men vi fik et godt tag på flymad, inden vi landede i Brisbane lufthavn onsdag d. 3 om natten kl. 0:45.

At gå igennem en sikkerhedskontrol blev også en hverdags ting. Ud med computer, mobil, tablet, af med bælte (ja Søren går med bælte) op i bakken, og pakke ned igen på den anden side af kontrollen. Flystrømper var en god ting til os to gamle. De unge krøllede sig bare sammen i sædet og fik en god lur under flytæppet. Men hvor var jeg indimellem rastløs. På den sidste del af flyve turen fik jeg en gangplads, det passede mig godt, selvom vinduspladsen er der hvor der er bedste plads.

I Dubai blev det til tirsdag og den var kort inden vi kom til...

Onsdag d. 3 juni.

Vores første møde med Australien var en lille taximand der stod og fordelte taxier til flypassagere ude foran lufthavnen. Vi spurgte efter en taxi til 5 personer og en masse bagage. Tja, det var dyrt og besværligt, så efter lidt venden ryggen til og venten fik vi to taxier til en god sort pris. Det viste sig at den taxi jeg kørte i med vores ældste søn, blev kørt af en nybegynder, ikke engang gps havde han styr på. Men vi kom frem. Der er nemlig ingen anden vej fra lufthavnen ind til Brisbane andet end med egen bil eller taxi!

Ved det hostel vi havde bestilt var der ingen der reagerede da vi ringede på, som vi havde fået besked på. Så vi søgte over gaden til et andet hostel (med mange unge!) hvor vi fik lov at sove i deres reception i to lænestole og en 3 prs. sofa. Her lå vi i ca. 4 timer og fik lidt søvn. Jeg gik over gaden og mødte Poul, manden jeg havde lavet aftalen med. Han forstod ikke at det var nu i nat vi ville komme.

Det er nu heller ikke så let når Australien er ca 9 timer foran.

Men vi fik sat baggagen af hos ham og gik ud i byen for at finde noget morgenmad. En dejlig morgenmads cafe blev vores sted i 1½ time, indtil Søren fik et opkald om bilerne. Han styrtede tilbage til Poul, der blev vores redning. Han har bare hjulpet med snart sagt alt omkring de to biler.

Det viser sig nemlig at det ikke bliver helt så nemt som først antaget.

Bilerne var ikke klar til at komme på gaden fredag d. 4, men var lige ankommet til container havnen her i Brisbane. Så hvis det skal lykkedes, så skal alt papir arbejde hos det australske told og skat laves inden. Det ville vi så gøre fredag formiddag, men da var Poul så langt inde i vores proces, at han tilbød at køre os ud til "customes house" i et industiområde ude ved lufthavnen, lige ved siden af et stor center, hvor der igen ikke er adgang hvis ikke man er i bil. Men så blev det vanskeligt. Det australske toldvæsen mener ikke at vi havde de rigtig papirer - de skulle have været udstedt af FDM og ikke som dem vi har, af dansk erhverv. Vi er kommet frem til at det må være en fortolkning af ordet Turisme på dansk og engelsk.

Søren blev mere og mere stresset, så det var rart at have en australier til at hjælpe med sproget. Det viste sig faktisk at den søde dame der hjalp os var svensk og hed Inge, så der blev talt dansk og hun forstod. Mens dette stod på, gik vi en lille tur i centret, hvor nærmest alt var på udsalg. Men vi ville lige gå en runde, købte drikke og ville vente til Søren og Poul (der også gerne ville i centret) var færdige. Men det tog for lang tid, så vi ville tilbage til Brisbane, hvor vi købte 5 meget billige cykler i en KMART til afhentning dagen efter. Efter en let frokost i en McD! var vi tilbage på Hostel.

Eftermiddagen gik med at kontakte Jens i DK, handle mad i et stort supermarked (jeg fandt noget tysk rugbrød, godt for maven) og kikke lidt på butikker. Senere på aftenen (dag i DK) havde Jens kontaktet Blue Water, og fået at vide den formular vi har sendt vores to biler til Australien med, skulle være det rigtige. Så vi får se på mandag, hvad der sker. Her skal vi i hvert fald ud til havnen og se om de vil åbne containeren.

Kaffe og kage og på hovedet i seng, og slut på fredagen.

Lørdag d. 5.

Alle forsøgte at sove længe, men kl. 8:30 gik den ikke længere, for 9:30 kørte Poul og Søren ud for at hente vores cykler (i papkasser!) og en GPS ( som vi troede ville være at finde i alle butikker som i dk). Tilbage gik vi alle i gang med at samle cykler. De er ikke af den allerbedste kvalitet, men de fungerer. Efter en tur efter en cykelpumpe, kunne der cykles efter lappegrej (et kæmpe hul i den ene nye slange!) Og så er planen at der skal ses lidt af Brisbane. Vi har købt et kort med mange forslag til steder, vi kan se og besøge.

Stedet, vi bor, er et hostel i Westend (noget af det ældste, som kun er 100-150 år). Det drives af Poul, der ligner Jack Nicolson og en gammel indien hippie. Han har også oplevet lidt af hvert. Oprindelig østriger, vokset op i Fillipinerne og rejste til Australien som 15 årig. Her bor han så med en del fillipiner, der holder stedet.

Men her er mange kinesere, lidt franskmænd, tyskere og nogle andre asiater.

Området "Westend" er oprindelig et italiensk område, men så flyttede grækerne til og det kom der ballade ud af. Så flyttede Italienerne og nu er der ved at flytte muslimer ind. Poul fortæller at det er et større og større problem, den indflydelse muslimerne har på de arabiske indbyggere i Brisbane.

Redaktørens bemærkning: Afventer flere billeder, som tilføres efterhånden som de dukker op



© dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk © dlrk-ssj.dk

Læs om andre arrangementer i Australien
Læsernes kommentarer
Hjemme på gården i Klippinge | Maria Vestergaard | 11-07-2014 16:11:34
Hej dernede, slutter mig til rejsen, godt nok på afstand, og kan i ny og næ fortælle lidt fra gården. Super i er på vej og at se foto. Er selv på vej til gården - plukke frugt til fryseren og senere på året den helt store saftpresse. Her i DK sveder vi trend 28-30 gr. Så det er vist meget godt at komme forbi og give lidt vand. Mange hilsner Maria

så kører det | Jens C | 11-07-2014 14:53:25
Status på bilerne er,SÅ KAN DER KØRES.
Bilerne er i dag blevet udleveret, med en uges forsinkelse, der skal lige siges at, de sidste 2 dage skyldes uvillige havnearbejdere.
Men nu er eventyret startet.
Jens som snart slutter sig til.

hovedbrud | jens ham i danmark | 07-07-2014 17:29:08
Ja det er ikke sjovt når tlf ringer kl 0615 medens man sidder i bil på vej til kursus.
Men hold da op hvor har jeg talt meget i tlf med både det danske handelskammer og speditør. Det er ikke nemt at koordinere noget, når den ene part går hjem kl 1700 og den anden først møder kl 800. Det lyder ikke som noget stort problem men, 1700 Australsk tid er 0900 Dansk tid, så de har kun en time at reagere i.
Når det så er sagt, er det utroligt at et land, som har tilsluttet sig en toldunion, løber fra aftalen.
Vores carnet siger tydeligt private biler til vejbenyttelse, men det vil de "forbrydere" i brisbaine ikke rette sig efter. (Australien er jo som bekendt en britisk koloni, hvortil man deporterede sine kriminelle) men det er jo gammel historie.
Håber på godt resultat i morgen.
Blink og vink også til dem downunder.
Den efterladte bror Jens

Fantastisk at kunne følge jer! | Lotte Grundsted Nielsen | 06-07-2014 15:53:59
Kære Simone
Nu har jeg fundet jer her, og det er dejligt at kunne følge med i, hvordan det går. Jeg glæder mig til at høre mere. Spændende med bilerne i morgen - lidt for spændende. Hvor er det bare irriterende, at det er papirarbejde, der skal forsinke....
Knus fra Lotte

Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her

Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.