DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE
OPLEVELSERNE
KLUBBEN
Vores biler
Køb/salg
Identificering
Priser/specifikationer
Bilens historie
Fortæl selv

Når stikkaksler knækker.

(22-01-2001)

af Terje Krogdahl

For at skifte en stikaksel skal du gøre følgende:

Lad hjulene sidde på og løft ikke bilen op. Sæt bilen i frigear, uden håndbremse, men med klodser ved hjulene.
Start i den ene side med at skrue de seks møtrikker ved navet af. Tag drivflanchen af og stikakslen skal nu følge med ud. Hvis den ikke gør det, er den knækket yderst og du må finde egnet værktøj til at trække resten ud med.
Hvis den følger med, så se på den inderste ende om den er knækkket. Ser den fin ud, så læg den fra dig og tag også akslen i modsatte side ud.
Hvis stikakslen er knækket yderst, er det ganske let. Tag "koppen" på drivflanchen af og afmonter møtrikken som holder drivflanchen og stikakslen sammen. Er den knækket inderst sidder resterne fast i differentialet...
Hvis bruddet som sagt er yderst, så monter en ny stikaksel og sku alt sammen igen - helst med nye pakninger. Skift olie på differentialet for at få eventuelle spåner ud. Det kan også være godt at demontere navet for at fjerne eventuelle metalrester i hjullejerne.

Hvis bruddet er inderst er det bedst af afmontere differentialet. Skru kardanakslen af (red: mærk den op først, så du kan montere den samme sted igen). Skru de 10-15 bolte af som holder differentialet og tag det ud. Pas på, det er tungt !! Slå resterne af stikakslen ud med en passende tynd stang fra modsatte side af differentialer. Rens det godt for eventuelle jernspåner fra bruddet. Monter differentialet igen og monter den nye stikalsel. NB ! Du må tage begge stikalsker ud for at kunne afmontere differentialet.

Nu hvor du alligevel har afmonteret begge stikaksler så benyt lejligheden til også at skifte den anden aksel. Oftest vil den hele aksel knække efter kort tid, fordi den er blevet udsat for et kraftigt chok, da den anden knækkede. Det er ikke nødvendigt at gøre dette, men det er jo rart at slippe for at gøre hele arbejdet igen et par uger senere.

Monter alt igen og husk at påfylde ny olie - normalt EP90 gearolie. Olie fyldes helt op til kanten af hullet - ca. 1,5 liter.

Klap dig selv på ryggen og tag en prøvetur.

Læsernes kommentarer
En lille tilføjelse... | Christian Kofod | 31-05-2004 17:47:21
Jeg har bare lige en lille tilføjelse til den ellers fine artikel: Husk at købe nye self-locking møtrikker til differentialet, når det skal monteres igen...

Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her

Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.