DANSK LAND-ROVER KLUB | FORSIDE INDHOLD LOGIN SØG OPSLAGSTAVLE |
af Finn Otto Olsen
Denne gang var vi i god tid, og det eneste der skulle skrues på Landrøveren, efter div. olie tjek, var arbejds-lygterne. Denne process blev afsluttet torsdag ved midnat, så vi kunne få en god nats søvn.
Fredag morgen kl.0900 kørte vi så fra bakerman og satte kursen med Helsingør, som vi nåede omkring 1030. På færgen vekslede vi penge og rigeligt - for sidste gang landrøveren blev målt, havde den kun gået 4,5 km på en liter fyringsolie (he he). Men alt blev gjort til skamme, for vi nåede Haeggum på en tank og slog først over på nr. 2 lige inden vi ankom (jeg var lidt kylling og ville ikke køre tanken helt tør). Omkring 10km/l i en Light Weight med 85-90 km/t hele vejen derop - imponerende .
Efter ankomst skulle jeg lige slå teltet op, men hvad var nu det, inderteltet var væk og overseglet det eneste der lå i posen. Nå ja, men hvad havde vi ellers taget en pressening med til - til at ligge på selfølgelig, ha ha.
Vi rullede toppen op og pillede sideruderne af, så den blev frygtindgydende at se på - for der kom jo også et par stykker fra NTBK. Og som eneste Land Rover er man jo nød til at føre sig lidt frem.
Men så kom der en ordentlig skylle fra oven, mig ind i "teltet" og bakerman ind i bilen. Han troede sig sikker til at starte med, men regnen skiftede side og så blev co-driver siden også lige vasket, men en lille 1/2 times tid efter var solen fremme igen og alt tørrede hurtigt.
Nu ankom Rom, Anders og niko med deres campingvogn efterspændt Rom´s tøse Toyota med servo styring og skive-bremser, he he, - rigtige mænd kører med tromle-bremser hele vejen rundt og bremseforstærker siddende i højre lår !! - når nu vacum er noget der har været der.
2130 var der fælles afgang til natorientering, og der blev kortet udleveret, hvorefter man selv skulle føre posterne på. Så kunne man selv bestemme fart og rute, eneste begrænsning var, at man skulle blive nogenlunde i nærheden - altså læse kortet og ikke køre 50 km ud i området - og så bruge de overkørsler, der var lavet ved åerne. Ellers kunne man køre overalt mellem træerne.
Afsted det gik med Landrøveren i front og bakerman som kortlæser. Det gik nogenlunde indtil vi blev enige om, at jeg havde prøvet orientering efter mili-kort lidt mere end ham, dvs. vi ikke skulle holde stille for at se på kortet hele tiden, men kunne køre rundt, mens vi fandt næste post på kortet.
Alle poster var afmærket med en rød lygte, så det var med at komme fra den rigtige side, for at finde posten.
På posten var der et stempel til kontrolkortet og et spørgsmål, som skulle afkrydses på kontrol kortet. Det gik i fin stil og vi var alle enige om, at vores team på de 4 danske biler, var nødt til at være de bedste. Med en Landrøver i front som stifinder og 3 biler med kvalificerede svar, så kan det ikke gå galt.
Vi var tilbage fra natorientering kl 0100 og så var det på hovedet i seng.
Lørdag stod vi op og fik morgenbrød fra bageren i Herlufmagle, tænk han kom helt derop med det, he he. 0930 var der afgang til p4 som var området, hvor lørdagens frikørsel skulle foregå. Efter et lille stykke tid skulle Rom lige prøve en Light Weight. Man prøver jo på at overtale dem til et fornuftigt køretøjsvalg, men efter et kvarters kørsel råbte han "den kan sku da ikke bremse" og bagefter var han glad for sin eget lille Toyota. Men som jeg sagde til ham, alt det der servo og skivebremse er kun til for at gøre en sløv.
Men enige var vi om, at den eneste der kunne sige, at han var rigtig træt efter lørdagens kørsel, var manden bag rattet i Landrøveren.
Rundt i terrænnet det gik, billeder blev det ikke meget til, for det er nu sjovere at køre og så glemmer man det i kampens hede. Sjovt var det, da undertegnede kom til at slynge en bemærkning ud med noget om at "hægte de 2 Toyotaér af". Stor opstandelse og tilråb, meeeen, når nu der rigtig bliver givet gas og røgen vælter ud bagfra, så er det altså ikke alle og enhver, der magter at komme udenom eller følge med, he he. Det må siges at have været dagens joke.
Vi stoppede kl.1530 og kørte tilbage til klubben, hvor vi forberedte aftensmaden. Der kom gang i de 2 grillerter og frem med bøffer og pølser, dvs. Rom havde skåret i låret på en dinosauer og fremtryllet bøffer på størrelse med bradepander. Og så er det altså svært med en engangsgrill, hvor der ikke engang er plads til 2 på en gang, men færdig blev maden og hyggen var helt i top. Ja grillet bøf og chilipølser skyllet ned med øl på dåse, siddende ved siden af Landrøveren: DET er hygge i topklasse.
Motor sprængning kl.2100, hvor man kan satse lidt penge på, hvor lang tid den holder og så vinde lidt mere hvis man er heldig og derefter uddeling af præmier for natorientering... vi ventede spændt..........Mikael Rom vandt første pladsen, fordi han kom tættest på det rigtige svar på bonus spørgsmålet i nat-o. Meeeeen han måtte jo indrømme at uden stifinderen "Light Weight" foran var de nok ikke kommet tilbage til mål med nogle fundne poster, så præmierne blev delt imellem os og stolte var vi jo. Vi gik tilbage til vores lille plads og hyggede inden vi gik til køjs omkring midnat.
Søndag morgen, stadigvæk lidt træt højre ben, stod vi op til endnu en solbestrålet morgenstund, pakkede lidt sammen og var så ellers klar til fællesturen "safarislinga" som de kalder det. Det er en hyggetur gennem skoven, hvor man venter på hinanden, hvis der er steder der er lidt svære at passere, som f.eks. de gode mudder spor de har deroppe i skovene.
Mudderspor ja, nu blev det så'en, at jeg lavede en lille kørefejl og kom helt på tværs af et kampvogns spor.
BBRRUUUM ! Den ville ikke videre, så 50 meter bagude kom tilråbene i stor stil fra en rød Toyota med danske nr.plader, Rom hvem ellers. Nå men trukket lidt tilbage af Kevin og så ellers fuld fart fremad ned i et vandhul, lidt tilbage mens Kevin kom meget tæt forbi, og så frem af det rigtige spor og ud på marken, hvor vi kunne parkere, mens vi ventede på de andre.
STOR var min fryd da jeg så Rom blive trukket baglæns, han skulle selfølgelig blære sig og køre i tomgang, men kom så også til at sidde fast i samme spor som mig, he he he. Siden kom der ikke så mange tilråb bagfra, og jeg skriver bagfra, hvor de 2 fra NTBK jo opholdt sig på behørig afstand, så de kunne se hvordan man kører en rigtig 4x4 he he.
Nå men ca. kl.1400 var turen slut, og det var til at købe en burger og drikke for dem som ville. Derefter tog vi tilbage til klubben, pakkede bilerne og vendte snuden hjemad.
Kig på billederne og bliv misundelig. Næste år er det deres 10års jubilæum, så sæt en weekend af og lad os komme en hel masse Land Rovere, så jeg ikke er den eneste der må stå for skud.
VI SES I ØDEMARKEN
Finn Otto #5600