DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE
OPLEVELSERNE
KLUBBEN
Vores biler
Køb/salg
Identificering
Priser/specifikationer
Bilens historie
Fortæl selv

Vinteropbevaring af din Land Rover

(03-12-2000)

Nu hvor vinteren for alvor nærmer sig, er det måske også tid til - for nogle - at overveje en opstaldning af den kære Land Rover. Nogle åbne modeller indbyder jo ikke ligefrem til kørsel i de danske vintermåneder.
Her følger uddrag af en artikel skrevet af Dixon Kenner fra Ottawa Valley Land Rovers i Canada. Derovre må de da have forstand på vintrer og korrekt vinteropbevaring af bilen. Artiklen er oversat af Frank Jæger.

Vinteropbevaring af din Land Rover
af Dixon Kenner (OVLR)

Lokation: Hvis det er muligt så opbevar bilen i en garage. Ligeså, om muligt, opbevar den i kølige, tørre omgivelser, hvor temperaturen ikke falder under frysepunktet; ekstremt høje temperaturer er lige så slemt. I en tør vinter er det ikke noget problem at parkere Land Roveren på græs, men i fugtigt vejr vil den blive fyldt med fugt, der ikke vil være forsvundet før til foråret. Grus er det bedste udendørs, hvis det er tilgængeligt.

Motor/Brændstofsystem: Den VIGTIGSTE ting at huske, når man oplægger en motor er, at gøre det mens den er varm. Alle procedurer er værdiløse, hvis fugt har mulighed for at sive ind i en kold motor. Der er to indfaldsvinkler her.
Den ene: Brændstofsystemet kan forberedes ved at anvende en hævertpumpe for at fjerne så meget brændstof fra tanken som muligt. Lad derefter motoren køre til den kører tør. Hvis der er brændstof tilbage i systemet, vil det fordampe og efterladende et lille depot, der kan beskadige motor og brændstofkomponenter. Bland en 8-10 liter opløsning af petroleum og olie (tre dele petroleum til en del olie), hæld det i tanken og gyng bilen for grundigt at skylle og dække indersiden af tanken.
Den anden er, at holde tanken fuld til kanten. Med en fuld tank, vil der ikke ske kondensering inde i tanken (hvilken vi alle ved, generelt er af umalet stål) og derfor ikke vand i brændstoffet til foråret, når du prøver at få Land Roveren i gang igen.

Fjern tændrørene og jord det store tændkabel, der går fra tændspolen til fordeleren. Hæld en smule ikke-rensende olie gennem hver cylinders tændrørshul. Brug den samme type olie, du normalt ville gøre. Isæt tændrørene igen, men ikke tændkablet. Drej motoren i 5-10 sekunder. Dette vil smøre cylindrene med olie og trække petroleum-/olieblandingen ind i brændstofpumpen og karburatoren, som et led i rustbeskyttelsesprocessen. Isæt tændrørene. At undlade dette, er at invitere ting til at falde ned i hullet.

Skift olie og filter. Forurening i beskidt olie kan forårsage alvorlige problemer, hvis det efterlades i motoren. De mere kræsne kan lade motoren køre 10-15 minutter og så skifte olien igen.

Slæk alle drivremme.

Kølesystemet: Aftap kølevæsken. Skyl kølesystemet og genopfyld med med frisk, rusthæmmende kølevæske til normalt niveau.

Gearkasse og differentialer: Efterfyld olie. (Jeg har ikke hørt noget om, at aftappe og genopfylde med frisk olie. For nogen vil det være en rigtig god idé, at aftappe olien for vinteren og erstatte med frisk. Mere end et differentiale, der har været åbnet de sidste par måneder, har spildt temmelig meget vand. Vandet vil fryse ganske fint, hvilket vil give meget "sjov", når man skal bryde den solide is. Siden jeg ikke har hørt noget specielt, går jeg ud fra, at et olieskift ikke er nødvendigt). Lad bilen stå i frigear og uden trukket parkeringsbremse. Nogen skriver, at hvor det er muligt, skær et stykke træ, så det fra bunden af instrumentbrættet kan presse koblingspedalen helt ned. Ellers vil koblingspladerne ruste sammen. På den anden side, skaber dette tryk på pakninger og cylindre over længere tid, der kan forårsage problemer, afhængigt af systemets tilstand.

Det elektriske system: To muligheder: Afmonter batteriet, tag det med indenfor og undlad at sætte det på et betongulv; eller kompensationsoplad batteriet til det er helt opladt og lad det sidde i Land Roveren med mindst et kabel monteret. Smid nogle mølkugler ind bag instrumentbrættet mellem ledningerne.

Udstødning: Brug en eller anden form for tætnings- eller ledningstape til at "proppe" udstødningsrøret/-ne og luftfilter. Dæk også olie-ånderøret. Hvis det er et nyere, lukket system, er dette sidste skridt ikke nødvendigt. Tildæk alt, hvor muligt, der går ind/ud af motor/udstødningssystem.

Interiør: Put nogle mølkugler ind i instrumentbrættet. De synes at kunne holde musene væk. Mus synes at finde rottereden af ledninger dér bagved et ideelt sted at bygge musereder. Brug en betrækrens af god kvalitet og masser af knofedt. Dette vil rense og blødgøre betrækket og gøre den klar til en behandling med siliconespray. Glem ikke at behandle alle plastdele i interiøret med siliconespray.

Krom-dele: Et tyndt lag petroleumgelé vil bevare kromen, mens metalpyntelister ikke behøver nogen særlig behandling.

Affjedring: Klods bilen op og afmonter hjulene. Hvis det af en eller anden grund ikke er muligt for dig at fjerne hjulene, vil en opklodsning under fjedrene i det mindste såvel eliminere trykfladen på dækkene som lette belastningen på støddæmpere, hjulophæng etc. Hvis bilen ikke kan løftes fra jorden, forøg dæktrykket med 10-15 psi. "Fladtrykte områder" kan være et problem med radialdæk, men os der kører med enkeltlagsdæk ville ikke kunne mærke forskel på, om bilen har stået stille i to uger eller seks måneder.

Dækken: Hvis du har fundet et bildækken, der kan dække en Land Rover og du agter at bruge det, så åbn et vindue BARE en lille smule og overdæk bilen med et dækken i topkvalitet. BRUG IKKE plastic, da dette ikke kan ånde og fugt vil blive fanget imod karosseriet.

Tilbage til køretilstand: Tilfør brændstof. Isæt et friskt genopladt batteri. Stram alle remme. Kontrollér alle væskeniveauer. Kontrollér dæktryk. Fjern alle "propper" fra motoren/udstødningssystemet, for at motoren kan dreje så let som muligt. Afbryd brændstofforbindelsen mellem pumpen og karburatoren. Sørg for et opsamlingskar til brændstof og drej motoren, til du kan se et stigende olietryk. Dette vil både pumpe rester i brændstofledningen ud og tilføre olie til motordelene. Reetabler brændstofforbindelsen, forbind tændkablet (fjern jordingen), isæt nye tændrør og fyr den af.

Læsernes kommentarer

Der er endnu ingen, der har kommenteret denne side

Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her
Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.