DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE
OPLEVELSERNE
KLUBBEN
Vores biler
Køb/salg
Identificering
Priser/specifikationer
Bilens historie
Fortæl selv

Automatisk kørelys på din Land Rover.

(22-10-2000)

af Jesper Ellegaard

I følge Færdselslovens § 33 a skal alle motorkøretøjer benytte kørelys udenfor lygtetændingstiden ("Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.")
Det betyder, at hvis du har en bil uden automatisk kørelys, skal du huske at tænde nærlys eller tågelygter, hver gang du kører ud - og huske at slukke igen, når du sætter bilen fra dig. Det sidste er nok det værste at glemme, da et batteri forholdsvis hurtigt kan tømmes for strøm, når bilen har stået med lyset tændt nogle timer.

Det er desværre ikke nok at bruge positionslys som kørelys, da "Detailforskrifter for Køretøjer" (blandt andet) fortæller følgende om kørelysets indretning:
"Kørelyslygte skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd. Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har et effektforbrug på mellem 15 watt og 21 watt og er anbragt foran en parabol."
Normale posisionslygter har kun en effekt på 5 watt og opfylder derfor ikke kravene.

Du må istedet huske at tænde (og slukke) nærlyset på din bil - eller bygge en af nedenståendede små anordninger, der automatisk tænder og slukker lyset for dig, når motoren starter og stopper.

Før du går i gang, bør du vide, hvordan et relæ fungerer.
12V Relæ. © 2000 DLRK-SSJ
Et relæ fungerer ved at en (styre)strøm (fra ben 86 til ben 85) inducerer en spole, som skubber en magnetstang. Magnetstangen slutter en forbindelse mellem ben 30 og ben 87 (på nogle relæer også 87a).
Man kan med en meget svag strøm (ben 86) og en svag stelforbindese (ben 85) slutte en kontakt, der kan trække en meget kraftig strøm (typisk 25-30 amp) mellem ben 30 og 87.

Til kørelyset skal du bruge:

  • 1-2 stk. 12V relæ
  • Evt. 12 V diode
  • Sikringsholder og sikring (min 8 amp)
  • Diverse ledning (4 forskellige farvekoder)
  • Diverse kabelsko, isoleringstape mv.

    Teknikken bag:
    Vi skal have kørelyset til at tænde, når motoren starter.
    Når motoren starter og generatoren begynder at lade, sender den en + strøm på sit D+ ben til ladelampen (der herefter slukker, da den før fik stel gennem samme forbindelse).
    Denne + strøm benytter vi til at slutte et relæ, som tænder positionslys og nærlys.
    Både positions- og nærlys skal tændes, da nærlyset alene ikke tænder baglygterne (disse tændes sammen med positionslyset).

    Kørelys med ét relæ og diode
    Kørelys med ét relæ. © 2000 DLRK-SSJ
    Vi benytter generatorens D+ som styrestrøm (ben 86 på relæ) og vi lader relæet få stelforbindelse (ben 85 på relæ) gennem fjernlysets + forbindelse.
    At vi bruger fjernlyset som stelforbindelse skyldes, at vi skal have kørelyset til at slukke, når fjernlyset tændes (da både nær- og fjernlys ellers ville være tændt på samme tid.). Når kun kørelyset er i funktion, vil stelforbindelsen blive dannet gennem fjernlysets glødetråd til stel. Når fjernlyset tændes, vil en + strøm løbe til ben 85 på relæ og relæet afbrydes.
    Positions- og nærlys monteres på relæets ben 87, der - når relæet er sluttet - modtager strøm fra relæets ben 30 (som er tilsluttet bilens batteri via en sikring.)
    Mellem relæ og positionslys monteres en diode, som forhindrer strøm at løbe fra positionslys til relæ (og dermed nærlys). Dette er for at forhindre at nærlys tændes, når positionslys tændes manuelt.

    Kørelys med to relæer
    Du kan også benytte et ekstra relæ i stedet for dioden til at lave kørelyset med.
    Kørelys med to relæer. © 2000 DLRK-SSJ
    Her benytter vi ét relæ til at tænde positionslys (og baglygter) og et andet til at tænde nærlys.
    Som i første eksempel lader vi relæet til nærlyset få stel gennem fjernlysets + forbindelse, så kørelyset (nærlyset) slukker, når fjernlyset tilsluttes.
    Relæet til positionslys (og baglys) kan blot få almindelig stelforbindelse, da det alligevel skal være tændt, når fjernlyset er tilsluttet.

    Generelt:

  • Brug ledning med forskellige farvekoder til de forskellige forbindelser. Benytter du sort ledning til alle forbindelser, vil du meget hurtigt komme til at forbinde ledningerne forkert - med efterfølgende afbrændte sikringer eller ledninger.
  • Undlad at bruge "strømtyve" til at koble dine nye ledninger til de forskellige forbindelser. Strømtyve ødelægger let de eksisterende ledninger og giver rig mulighed for at fugt kan trænge ind i forbindelserne.
  • Sørg for at isolere alle ledningssamlinger ordentligt, så fugt ikke kan trænge ind og give dårlige forbindelser.
  • Bruger du din bil til off-road kørsel, så prøv at finde og tilslutte ledningsforbindelserne inde i kabinen, så de ikke bliver udsat for vand i motorrummet, når du kører gennem vandhuller.

    Advarsel:
    Pas på med ledningsarbejder på din bil !

  • Husk altid at placere en sikring før relæet (ben 30).
  • Husk at fastgøre ledninger, så de ikke kan blive slidt i stykker og forårsage kortslutninger.
  • Husk at mange brande i biler opstår på grund af dårligt udført ledningsarbejde.
  • Husk at ansvaret er dit ! Hverken Redaktionen eller forfatteren kan drages til ansvar for din fortolkning af denne artikel.
  • Læsernes kommentarer
    kørelys | anders witt | 09-03-2013 19:23:47
    hvordan vil du få dit kørelys til og slukke når du tænder for positions lys
    er et krav når du holder ved en baneoverskæring ?
    når du bruger dit overhalings blink kipper med fjernlyset vil dit bag lys også blinke. du skal ikke bruge en forbindelse til fjernlyset

    har lavet mange kørelys som virker
    men efterhånden er biler født med kørelys


    ny lovgivning | Leon | 24-01-2012 16:30:33
    hvorfor bruge al den strøm og slid på de originale lyskomponenter på bilen, når love af 2008 kun foreskriver frontlys, som idag med godkendt LED-lys kan holdes på 2 x 3 Watt


    Kommentar - positiv | Carsten Balle | 18-09-2009 20:14:08
    Til Jesper Ellegaard
    Det er godt nok lang tid siden du har skevet dit indlæg, men jeg har så først haft brug for det nu. Nå det jeg skulle bruge opstillingen til er ikke en Landrover, sådan en ejer jeg ikke-på godt eller ondt, men en Renault 5.
    På Renaulten måtte opstillingen 'tunes' med en transistor da D+ signalet ikke har effekt nok til at trække relæet.
    Herefter kan opstillingen nu også bruges til småbiler.
    Men snedigt nok når man har luret at bruge LANGTLYS + som stel.
    MVH
    Carsten

    Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her

    Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.