DANSK LAND-ROVER KLUB | FORSIDE INDHOLD LOGIN SØG OPSLAGSTAVLE |
af
Adrian Redmon
kilde: http://www.channel6.dk/Rover/
Når du første gang køber en Land Rover, har du intentioner om at behandle den forsigtigt og ikke skille mere ad end højest nødvendigt - i tilfælde af, at du ikke kan samle det igen. Det betyder, at det kan tage år, før du kender den - hvor du skiller mere og mere af ved hver hjemmereparation efterhånden som du bliver mere fortrolig - eller vovemodig.
Min 109" fra 1976 har gennemgået flere større renovationer, men aldrig den totale adskillelse - før i år. Jeg planlagde at servicere fortøjet og måske give karrosseriet lidt maling. Men jeg blev ramt af en gal skruenøgle og i løbet af få dage opdagede jeg, at jeg havde afdækket det meste af chassiet. Jeg fandt nogle få rustpletter og overvejede at metalisere rammen. Men dette kræver hård sandblæsning og jeg var bange for, at dette ville afsløre endnu flere rustne områder. Men det var synd bare at dække det med maling igen, for det at skille bilen ad, er det halve arbejde. Jeg fandt så ud af, at på grund af bilens alder skulle jeg ikke betale ret meget (hvis overhovedet noget) i registreringsafgift for at montere en ny ramme - og en ny ramme kunne galvaniseres.
Her er den gamle ramme - nu lænet op ad muren. Malingen er 5 år gammel og uden undervognsbehandling. De fleste af rustområderne er overfladerust afdækket af min skraben og børsten. Udover et par få slemme steder er den i forbløffende god stand.
En af ulemperne ved at være proffessionel fotograf er, at du aldrig får taget billeder før det er for sent. Da renovationen var næsten afsluttet, tog jeg et tv-kamera og tog disse billeder.
Dette er resultatet af tre måneders arbejde - en nøgen Rover klar til arbejdet med bremser, styretøj og motor - hvilket er meget lettere, før karosseriet monteres igen. Alle dele inklusiv instrumentbrædt og motorrum har været afmonteret, renset til det bare metal og malet med to lag grunder og to lag sort emalje. En ny torpedo er blevet monteret. Torpedo og andre ståldele er blevet metaliserede for at forebygge rust. Jeg bruger ikke undervognsbehandling og jeg vil heller ikke male rammen. Indersiden af rammen vil jeg dog behandle med Tectyl eller Waxonyl.
Sådan kan jeg lide en Land Rover. Selvfølgelig bliver de beskidte, men jævnlig højtryksvask hjælper. Vedligeholdelse under bilen er meget lettere - og renere, hvis du ikke skal slås med undervognsbehandling. Undervognsbehandling er fint på en ny bil - for den første ejer. Men det kan skjule masser af fejl - rust kan udvikle sig bagved og det er svært at se, før det har udviklet sig til et problem. Undervognsbehandling er også et problem, hvis du skal svejse, da det brænder let. Normalt maler jeg rammen, men da den er galvaniseret er det ikke nødvendigt - siger mine Land Rover kolleger på internettet. De næste fem år vil vise om de har ret...
Udover motor og gearkasse er renovation af fortøjet nok det mest kompliserede og tidskrævende arbejde på en Serie Land Rover. Alle lejer, pakdåser og pakninger er blevet udskiftet og lædermanchetter er monteret på de nye drejeskåle. Alle bremsedele er også blevet udskiftet. Styrestængerne er blevet metaliserede for at forebygge rust. Det er vigtigt at montere smørenibler i styrekuglerne, så disse kan blive smurt.
Det diskuteres meget blandt Land Rover entusiaster om man skal benytte olie eller fedt i drejeskålene. Jeg bruger olie.
Motorblokken blev boret op og monteret med nye stempler, ventiler, knastaksel, lejer og forkæde for fem år siden og kører stadig perfekt. Ved denne renovation afmonterede jeg alle udvendige dele og alle blev renset, repareret og malet. Motorblokken er malet med John Deere traktor-maling - lysegrøn, der holder farven og overflade selv på en varm motor. En ren og malet motor gør afsøgningen af olielækager til en leg og den kan vaskes med sæbevand. Jeg har monteret et nyt 160 Amp Varta batteri - et godt valg af batteri, der kan starte en dieselmotor i de kolde vintermåneder i Danmark.
Her er nogle andre billeder af motoren og forenden af bilen.
Min erfaring siger, at de fleste fejl på en Land Rover skyldes tiden - for rammen og motoren holder så længe, at bilen bliver gammel nok til, at ting, som aldrig fejler på andre biler, bliver slidt op, får dårlige forbindelser, rustne led og lign. - alt sammen noget, der ved en renovering kan ordnes med rensning, reparation eller udskiftning. Det er nemt at skille en Land Rover ad - men det er vigtigt at adskille alle dele. Varme og ventilationssystemet er et godt eksempel. Adskil, rens og saml det og det vil virke som nyt i mange år.
Jeg har lavet en del modifikationer inklusive at montere en hovedafbryder mellem 12V+ på batteriet og startermotoren. Afbryderen har en aftagelig nøgle, som udover at virke som tyverisikring også gør det nemt at slå strømmen fra ved elektriske fejl eller reparationer. Hovedafbryderen er monteret på motorsiden af passagerens torpedoplade. Ledningsnettet er totalt renoveret med de originale farvekoder - undtagen forbindelsen til bagenden, der er blevet erstattet af et 7-leder 1,5mm2 trailer-kabel. Alle kabelender har fået små skrevne mærkater, der er dækket af en gennemsigtig krympemuffe. Dette gør fremtidig afmontering og fejlfinding meget nem - specielt ved baglygter og trailerstik, der må afmonteres når bagkassen fjernes.
Arbejde med bremser og styretøj er meget nemmere, når karrossen er afmonteret, men det er vigtigt at man kan sidde i førersædet. Under renovationen af bilen kan det være vanskeligt at flytte bilen, hvis der ikke er noget sæde. Og da sædekonsollen støttes af bagkassen, der var afmonteret for maling, besluttede jeg at bygge nogle midlertidige bøjler, som kan støtte sædekonsol og ryglæn. Disse vil også passe på min 88" ramme, så de skal nok vise sig nyttige.
Her er nogle billeder af den færdige rullende ramme.
Øvelse gør mester ! Jeg har masser af øvelse, men jeg er langt fra mester endnu. Jeg mestrer kunsten af adskille og renovere de mekaniske dele, men den sidste finish - specielt ved lakering af karosseriet arbejder jeg stadig hårdt på. Det bliver nemmere ved hver renovering. Jeg har opgivet at male bilen samlet - for meget maling på andre dele, og hjørner og sprækker, hvor rust senere vil angribe, bliver ikke dækket. Hver del bliver renset, sandblæst, vasket og grundet med rustbeskyttelse - ja selv aluminiumen. Rød oxid-maling er en meget bedre grunder end det dyre grundmaling, og den forebygger galvanisk tærring. Derefter på med dæk-lakken - British Layland Motor Company farve 6412 Land Rover light green, en en-komponent lak, der fortynnes med xylene. Du kan sprøjte så mange lag på, du vil, sålænge det sker inden for en time efter sidste lag. Ellers må du vente 6 uger før næste lag, da det ellers vil boble op. Masser af frisk luft og dagslys er vigtigt, og åndedrætsværn og sikkert tøj er essentielt. Brug ikke autolak med mindre du har studeret sikkerhedsaspekterne ordenligt. Autolak er alvorlige sager at arbejde med.
Her er nogle billeder af karosseridelene under tørring.
Selvfølgelig er den mest tilfredsstillende proces - den som har holdt mig i gang i fire måneder - det at samle bilen igen og se det endelig resultat. I løbet af nogle dage bliver det, som før lignede en slagmark, pludselig temmeligt tomt, efterhånden som delene samles til et hele. Tilbage er de kasserede dele (hvoraf mange vil blive renoveret og brugt senere) og den sædvanlige æske eller to med rustne bolte og møtrikker. Af princip skifter jeg alle bolte, møtrikker og skiver, hver gang jeg renoverer - med undtagelse af specielle bolte, f.eks. i motoren. Dette letter serviceringen i fremtiden og den næste renovering om hvem ved hvor mange år, vil blive nemmere. Alle udsatte bolt-ender bliver dubbet med silikone for at beskytte dem mod skidt og mudder. Jeg har gradvist udskiftet alle ikke-standard bolte, så hele bilen nu bruger UNF-bolte, med mindre andet er foreskrevet.
Jeg bruger jævnligt min Land Rover til trailerkørsel - ofte med lånte trailere. Derfor har jeg monteret den justerbare Dixon Bate trækkrog på alle mine Serie Land Rovere. Den giver gode muligheder for højdejustering plus den fordel, at trækkrogen hurtigt kan udskiftes med en anden type.
Denne renovation har taget fire måneder - mest aftener og weekender, men også en masse nætter. Jeg bilder mig ikke ind, at dette er en total original restaurering, for mange dele er nye eller efterligninger, og der er lavet mange små ændringer for at tilpasse bilen til mine behov og temperament. Jeg har taget nogle små genveje, men resultatet af denne renovering har bragt nyt liv til en gammel ven, der allerede har 22 år på bagen. Undtagen ved uheld forventer jeg ikke at skulle foretage nogle større reparationer på denne Land Rover i mange år. Men før du giver dig i kast med et lignende projekt, skal du være sikker på, at det er det du vil. Du får en flot skinnende bil, men det er stadig en Rover fra 1976 med den teknologi og særheder som datidens biler. Den larmer stadig og 2,25 liter motoren er mere en arbejdshest end en væddeløbshest. Jeg kan lide det sådan, så jeg er ikke skuffet.
Her er nogle billeder af den færdigrenoverede bil.
Renovations-projekter kræver et netværk af mennesker, der kan hjælpe med dele, specielle evner og råd. Som en start anbefaler jeg, at man tilmelder sig "Land Rover Team Net" på internettet. Her vil du møde mennesker, der har lavet tilsvarende ting på deres biler, og chancen er stor for at finde hurtigt svar på spørgsmål, når du løber ind i problemer. Og så er de en rar flok.
Happy Rovering.