DANSK LAND-ROVER KLUB | FORSIDE INDHOLD LOGIN SØG OPSLAGSTAVLE |
af Jesper Ellegaard
Den bageste pakdåse i
transfer-gearkassen på vores Defender 110, 1996 var utæt og håndbremsen var sølet ind
i gearolie, så der var ikke andet at gøre end at udskifte pakdåsen og derefter
bremsebakkerne - og så få renset resten af systemet godt af. Arbejdet kræver normalt ikke noget specialværktøj, dog kan der være behov for en aftrækker og momentnøgle - udover almindeligt håndværktøj. |
|
Kardanen afmonteres (billede 1) -
efter den er mærket op, så den kan monteres på samme plads senere. Herefter afmonteres
bremsetromlen. Tap cirka 0,5 liter af olien i transfer-gearkassen, da dette ellers vil løbe ud i bremsen, når tingene senere adskilles. |
|
Pakdåsen sidder rundt om akslen/flanchen,
der spændes sammen med kardanen. Skru låsemøtrikken af (den sidder godt fast) og træk flanchen ud (billede 2). Når flanchen trækkes ud, vil olien fra gearkassen begynde at løbe ud, hvis ikke du har tappet lidt af. |
|
Hvis flanchen sidder fast, kan det være nødvendigt at benytte en aftrækker (billede 3) for at få den af. | |
Der sidder en metalring uden på pakdåsen. Denne kan forsigtigt brækkes ud med en stor skruetrækker (billede 4). Pas på ikke at beskadige metalringen. | |
Nu er det tid til en kontrol. Inden du begynder at fjerne den gamle pakdåse, bør du kontrollere, at den nye pakdåse har samme størrelse som den gamle (billede 5). | |
Med en skruetrækker kan den gamle pakdåse nu brækkes ud (billede 6). Den vil blive ødelagt af dette og hvis du ikke har en ny pakdåse ved hånden, er du på den. | |
Rens hullet, hvor pakdåsen skal
sidde, godt af for olie. Smør evt. lidt silikone på pakdåsene yderside, så den bliver tæt. Smør ikke silikone på pakdåsens inderside ("læben"). Den nye pakdåse kan nu med forsigtighed bankes ind på plads. Benyt en hammer og træklods, eller en metalring med samme diameter som pakdåsen. Det er vigtigt at du er meget forsigtig for ikke at beskadige gummiet på pakdåsen. Herefter er du klar til at montere flanchen igen (billede 7). |
|
Påfør olie på flanchen, hvor
pakdåsen skal være (billede 8). Hvis der ikke smøres med olie, vil gummiet på
pakdåsens "læbe" blive slidt og pakdåsen vil blive utæt efter meget kort
tid. Tryk flanchen på plads og spænd mørtikken med rette moment - eller rigtigt godt fast. |
|
Afhængig af hvor meget olie der
er kommet i bremsen, skal denne afrenses og eventuelt udskiftes, før bremsetromle og
kardan igen monteres. Efterfyld transfer-gearkassen med rette olie. Opgaven med udskiftning af pakdåsen er let og tager cirka 30 minutter (eksl. afrensning af bremse). |