DANSK LAND-ROVER KLUB | FORSIDE INDHOLD LOGIN SØG OPSLAGSTAVLE |
af Jesper Ellegaard
Udgangspunktet for denne reparation
var en utæt pakdåse i transfer-gearkassen, der lækkede gearolie ind i håndbremsen - og
en reservedelsmand, der sendte nogle forkerte bremsebakker.
Den bageste pakdåse i transfer-gearkassen på vores Defender 110, 1996 var utæt og håndbremsen var sølet ind i gearolie (billede 1), så der var ikke andet at gøre end at udskifte pakdåsen og derefter bremsebakkerne - og så få renset resten af systemet godt af. Det var en lørdag eftermiddag og det hele var skilt ad, da vi konstaterede at de nye bremsebakker, vi havde fået tilsendt, var forkerte (billede 2). Skulle vi samle det hele igen og vente til ugen efter med at få nye dele og prøve igen ? - Nej, vel skulle vi ej ! - Man kunne vel huske lidt af det gamle håndværk. Vi besluttede, at vi selv skulle vulkanisere ny belægning på de gamle bremsebakker. Til dette kræves der en del specialværktøj og -dele:
foruden:
Men heldigvis var vi i besiddelse af det hele. |
|
Efter at håndbremsen er adskilt (og man har mærket sig, hvordan de skal samles igen), spændes bremsebakkerne op i en skruestik. Med en nedstryger laver man et mærke i enderne af hver bremsebelægning (billede 3), så man senere kan se, hvor de nye belægninger skal placeres. Der skal ikke skæres dybere end 0,5 mm. | |
Herefter er det tid til
slavearbejdet med hammer og mejsel. Så meget som muligt af den gamle belægning skal mejsles af og
dette kan godt være hårdt arbejde. Når det der er muligt at få af, er kommet af, fortsættes med en rasp (billede 4) indtil al belægningen er væk og man har det rene metal tilbage. Det er vigtigt at få al belægningen af, så den nye belægning kan ligge fuldstændigt plant mod metallet. Efter raspen skal bakkerne have en omgang med groft sandpapir. |
|
Den nye bremsebelægning (på
rulle) måles op og afklippes/skæres i længder, der passer til markeringen på bakkerne
(den man lavede med nedstrygeren). I vores tilfælde havde vi ikke en belægning, der var bred nok, så vi lagde to smalle belægninger ved siden af hinanden (billede 5). Dette er ok, da håndbremsen ikke bliver hårdt belastet. Var det bagbremse-bakker ville vi ikke turde gøre dette. |
|
Herefter smøres
vulkaniseringslimen på bakker og belægning. Smør kun lim på bakkerne indenfor
afmærkningen (billede 6). Vær opmærksom på, at limen er temmelig giftig, så god udluftning eller åndedrætsværn anbefales. Limen skal tørre til den er 'finger-tør', før bakker og belægning sættes sammen. |
|
Bakkerne lægges i
opspændingsbænken og belægningen lægges, så den passer med afmærkningen (billede 7). Omkring bakker og belægning lægges et bredt metal-bånd og bænken spændes ud, så bakkerne presses fra hinanden og metalbåndet presser belægningen hårdt mod bakkerne. Herefter skal bakkerne bages i en ovn ved meget kraftig varme i 20-30 minutter. Bakkerne er færdige, når limen er nøddebrun. Benyt ikke en ovn, der senere skal bruges til madlavning. - Den kommer til at lugte fælt. |
|
Når bakkerne er færdigbagte og
afkølede sættes de i opspændingsbænken igen og metalbåndet tages af. Så er det tid
til at afrette bakkerne, så de passer til bremsetromlen. Der er ofte forskel i diameter på bremsebakker og bremsetromle. Hvis bakkerne ikke afrettes til samme diameter som tromlen, vil de kun bremse på en del af belægningen. Bremsetromlens diameter måles (billede 8) og bremse-afretningsbænken indstilles til denne diameter. |
|
Bremsebakkerne spændes op i
afretningsbænken (billede 9), der har et slibebånd, som sliber belægningen af på
midten eller i enderne afhængig af om diameteren er mindre eller større end tromlens
diameter. Når belægningen er slebet færdig, lægges bakkerne i tromlen og der kontrolleres visuelt om bakker og tromle passer sammen. |
|
Hvis der som i vores tilfælde er kommet olie i tromlen,
skal denne renses grundigt af for fedt. Bliver den ikke renset, vil olien trække ud i den
nye bremsebelægning og arbejdet er spildt. Vask først tromlen af med et affedtningsmiddel. Brug ikke benzin, da det er et olieprodukt og derfor ikke affedter. Husk at benytte gummihansker, så du ikke kommer i kontakt med de skrappe sager (billede 10). |
|
Det er ikke nok kun at afvaske
tromlen, da olien vil blive ved med at ligge som en tynd hinde på indersiden. Derfor skal tromlen efter afvaskningen brændes med en 'forsigtig' flamme. Benyt en gasbrænder og kør langsomt flammen rundt i tromlen (billede 11). Du vil tydelig kunne se en 'tør' del, hvor flammen har været, og en 'våd' del, hvor flammen endnu ikke har været. Pas meget på ikke at overophede tromlen - Den skal ikke være rødglødende. - Og bliver den det, kan du godt ringe og bestille en ny tromle. |
|
Herefter skal ankerpladen renses af for olie, gammelt bremsestøv og andet snavs (billede 12). Det kan
være en god hjælp med en stålbørste - og masser af klude eller papir. Du kan lige så godt få renset alt snavset ud, så der ikke er olie eller fedt tilbage, der senere kan trænge ud i bremsebakker eller tromle (billede 14). |
|
Tilbage er der kun at samle
håndbremsen igen og få justeret den op. - Nu huskede du vel at skifte den utætte pakdåse, ikk' ? |
Hele arbejdet - inklusiv udskiftning af pakdåse - tog tre timer og tilfredsstillelsen var stor bagefter.