DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE
OPLEVELSERNE
KLUBBEN
Vores biler
Køb/salg
Identificering
Priser/specifikationer
Bilens historie
Fortæl selv

Om at male din gamle Land Rover

(25-07-2000)

af Peter Struntze

Hvis du går og tænker på friske dit gamle lig op, kan jeg måske komme med lidt råd udfra denne historie.

Skille ad... Min gamle LR 90" fra 1986 var efterhånden blevet noget bulet og ramponeret.
Faktisk så bulet at synsmanden mente, at jeg jo nok skulle skifte min bagskærm, og da den diagonale forskærm også havde været en tur inde og sige goddag til dækket, var vi begyndt at overveje, at det nok var på tide at give den "hvide" en ansigtsløftning.
Vi finder en toltalskadet bil, som har de rigtige skærme i god behold. Hmmm, de er jo grå. Nå, men det er måske også på tide med en ny farve. Hvad med gul, ja hvorfor ikke!

skifte dele... Jeg begynder at skille bilen ad, får sat forskærmen på - nydeligt, ingen problemer.
Men bagskærmen.. De forbandede tåber fra England, de har gudhjælpemig punktsvejset skærmen sammen med andre dele, og her gik jeg lige og troede at en LR var samlet med popnitter, snydt igen.
Resultat: man borer alle svejsninger ud med et 6mm bor, og påsætter den nye skærm med popnittter igen. Jeg valgte dog kun at bruge popnitter i hvert andet hul, og spartle de resterende, da det ellers ser ud som om at bilen er blevet skudt med et maskingevær.

God afdækning... Når du så har fået sparlet og slebet hele din bil med ca. korn 340, så man ikke kan se sliberidserne gennem lakken, skal man jo til at finde den nye lak.
Autolak koster ca mellem 400 - 600 kr/l. hos en autolakerer - ikke en videre interessant pris, så vi forskede lidt videre, og endte en dag hos den lokale maskinstation. Jo, De havde da noget gul maskinemajle (maling) til kun 120 kr/l. - ikke ringe, det er lige noget for en landrover ejer.
Så 5 liter med hjem og igang med at dække hele værkstedet af (troede jeg, for een ting er at få maling ud af malersprøjten, og over på bilen, men det kommer overalt på/i værkstedet). Så hvis du er øm over dit værksted, så lån naboens.

Klar til samling... For en førstegangsmaler som mig blev resultatet hæderligt, efter at have malet bilen 3 gange. Det største problem som hjemmemaler, er det malerstøv, som flyver rundt i luften. Det når at tørre inden det lander på den lak, du lige har puttet på siden af bilen. God udluftning / ventilation og vand til at fange malerstøvet er absolut at foretrække. Har man som jeg ikke disse midler, er der kun en vej. Der hvor der malerstøv i lakken, så den ikke er blank, skal der poleres. - Det er hårdt men virker.

Samlede udgifter til at male bilen har været lige under 1000,- kr og så en hel del aftener. Man kan få ca 40 forskellige farver som maskinemalje og de koster fra ca. 60 kr/l. til 120/l. Leveringstiden er 1-2 dage hos vores leverandør.

Efter maling (Efter et mudderhul) Hvis du er intereseret i en snak eller yderligere information om mine erfaringer med at male bil, er du velkommen til at kontakte mig på e-mail struntze@image.dk
God arbejdslyst
Peter Struntze

Læsernes kommentarer
Holder det endnu | Jack Olsen | 02-01-2008 12:09:21
Hejsa har netop købt en LR 110" fra 83 som mildest talt trænger til at blive shinet "en smule" op, og det resultat du fik ud af dit malerprojekt ser fint ud men... hvordan holder lakken,hvor meget skilt i ad, hvor langt sleb i den gamle lak ned, hvad brugte i til at spartle buler og huller ud med. på forhånd tak Jack

Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her

Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.