Hvordan man identificerer en Land Rover
(27-05-2001)
af
Benjamin Smith / Dixon Kenner
(oversat af
Flemming Jæger)
Et generelt overblik...
For at kunne skelne forskellige Land Rovere fra hinanden, uden nogensinde at åbne
motorhjelmen, er der flere retningslinier man kan følge, for at bestemme hvilken Land
Rover man ser på. For at bestemme hvilket år Land Roveren kan være fremstillet, kræver
lidt mere opmærksomhed på detaljen og ejeren vil muligvis ikke bryde sig om at komme ud
og se dig neddykket i motorrummet, for at se om topstykket nu er med 7:1 eller 8:1
kompressionsforhold.
Flere forbehold skal tages med denne guide. For det første antages det, at køretøjet
stadig er mere eller mindre originalt. Tænk på, at det er muligt at blande og
sammensætte et stort antal af delene, beskrevet herunder, mellem de forskellige
Serie-biler.
For det andet, ingen Land Rover er komplet ens. På dette tidspunkt var hver en Land
Rover der rullede af samlebåndet allerede solgt. Der var tilpasset forskellige
udgavemuligheder, forskellige dele var tilgængelige. Rover var notorisk for at føre
meget dårlige oversigter, så hvad du kan få fra British Heritage i Graydon, stemmer
måske ikke overens med det der står i din indkørsel.
For det tredje, denne guide er primært målrettet på canadiske Land Rovere, og for
den største dels vedkommende amerikanske Land Rovere. Forskellene mellem canadiske og
amerikanske Land Rovere ligger generelt i udstyrsvarianter afhængig af forhandler, og
går i retning af interne forskelle (eks. Kodiak varmer).
For det fjerde: Rovere kom med forskellige "tops" monterede: Pickup, pickup
med presenning bag, fuld presenning, blændet side (bagi) hardtop, hardtop (med bagrude)
eller ingen "top". Nogle hardtops havde bagdøre, og nogle havde bagklap og
hængslet vindue. Om en Rover havde softtop eller hardtop varierer fra Rover til Rover og
(bortset fra pickup "toppene") daterer ikke køretøjet.
Canadisk specificerede Land Rovere eksisterer som unikke køretøjer. Der er en
canadisk specificeret Serie I og II. Canadiske Serie III'ere kendetegnet ved
udstødningsspecifikationspladen, fastgjort på toppen af køleren.
Bemærk: Dette udsnit indeholder en stor del detaljer, der nok ikke ligefrem læner sig
op ad en hurtig og let identifikation af forskellige Land Rovere. 107" og 109"
Land Rovere er behandlet som længere 86" og 88" Land Rovere.
Kendetegn ved Serie-modeller
- Prototype (1947): 1 eller 2 er bygget, ingen eksisterer. Forskærmene runder
nedefter mod kofangeren. Motorhjelmen var fastholdt af to T-fastgørelser som på en Jeep.
Centerstyring, forlygter bag en grill, der dækkede hele køleren. Hele køleren var
åben. Ingen døre. De bagerste paneler har en hævet kant over de nedfældede sideplader.
Vindskærmen er i et stykke med en centerplaceret rudevisker.
- Præ-Produktion (11 marts 1948 to august 1948): Todelt vindskærm. Ligner en
tidlig 80", bortset fra ingen friskluftventilation under vindskærmen. På det
forreste trin af stigerammen (lige under køleren) er chassisnummeret malet (1 til 48).
Serie I
Serie I (Generelt) : Flade dørhængsler. Ingen dørpaneler. En enkelt
markeringslygte på forsiden af skærmen. Vindskærmen er højere end på senere
køretøjer. Den mest berømte Serie I er "AntiChrist", der er stjerne i filmen
"The Gods Must Be Crazy".
- Serie I 80"
(1949-1954): Dørene er koniske. Tidlige 80"-ere har forlygterne bag den
galvaniserede metalgrill, senere 80"-ere har dem "stikkende" ud gennem
grillen. Instrumentpanelet på en 80" er vertikalt smalt med afrundede ender.
Friskluftindtagene har kantede ender. Der er ingen sidepaneler.
- Serie I 86" (1954-1956): Iinstrumentpanelet er som i en Serie II eller IIA;
et stort rektangulært panel midt i instrumentbrættet. Dørene på en 86" er ikke
koniske som på 80"-eren, men lige. Der er ikke ingen paneler under dørene.
Forlygteindfatningen er i bilens farver. Fra siden; den nederste del af forskærmen , bag
forhjulet, hen til døren, er lige så langt som den nederste del, der går fra bageste
hjulkasse, foran baghjulet, til døren.
- Serie I 88" (1957-1958): Meget lig en 86", men forreste kofanger er
kraftigere (vertikalt), forkromede forlygteindfatninger, omvendt T-grill. Fra siden; den
nederste del af forskærmen, bag forhjulet, hen til døren er ca. 1-2 tommer længere end
den nederste del, der går fra bageste hjulkasse til døren. Canadisk spec. SI 88"
har døre i et stykke, uden en galvaniseret liste til at antyde, hvor dørens top og bund
er samlet. Interiøret er velpolstret med isolering, luftindtagene i front åbner ikke.
Der er en varmeboks, der strækker sig på tværs af kabinen under instrumentbrættet,
luftindsugningen er på det indre panel af højre forskærm foran kølerpanelet. Det
vides, at der er importeret fire 107" station wagons med disse døre til Canada.
[Hvis du bryder reglerne for denne guide, åbn døren og se på serienummeretr. Et
canadisk specificeret køretøj har et "C" suffiks.]
Serie II
Serie IIA
Serie IIA (Generelt) (1962-1972): I modsætning til USA, blev både 88" og
109" modeller importeret til Canada indtil slutningen af 1972. Til US blev de sidste
109" SIIA'ere importeret i 1968 og SIIA 88" indtil 1971.
- Tidlig Serie IIA (1962-1967): Forlygter sidder på køleren. Høje paneler under
dørene, ca. fire tommer i højden. Styrestænger er samlet under akslen.
Instrumentbrættet er malet i bilens farve. Separate vinduesviskermotorer. Spejle er
monteret på skærmene. For mange er dette den "Klassiske" Land-Rover.
Bemærk: Der er mindst en canadisk tidlig Serie IIA med fabriksmonterede forlygter i
skærmene, men denne er ekstremt sjælden.
- Overgangs IIA (1968/9?) (der er fremstillet nogle få tusinde): Forlygter i
skærmene, men "overflademonteret", så det gav et "øjne-på-stilke"
udseende. Grillen var et omvendt T, men den brede del har næsten samme højde som den
midterste del. Resten af detaljerne er de samme som på sene Serie IIA'ere.
- Sen Serie IIA (1968/9-1971): Forlygter i skærmene, men køleren er dækket af en
galvaniseret metalgrill (efter 1969). Den senere Serie IIA havde en enkelt, en-hastigheds
viskermotor (efter 1967). Instrumentpanelet er malet sort, og ikke i bilens farve, som på
tidligere køretøjer. Panelerne er smallere, ca. to tommer høje, i modsætning til de
noget bredere paneler på de tidligere IIA'ere. (1969-71 dørlåsen ændret, ændret igen
til III). Spejle på øverste dørhængsel.
Serie III
- Serie III (1972-85): Forlygter foran på skærmen, plasticgrill og logo. Andre
kendetegnende elementer på en Serie III vil være instrumentbræt og instrumenter. Serie
III fremviste et revideret instrumentbræt i sort plastic, hvor instrumenteringen var
flyttet fra midten af instrumentbrættet til ind foran føreren. Dørhængslerne er tykke
og flade, med et spejl monteret på det øverste hængsel. Serie III har en enkelt
to-hastigheds viskermotor. Varianter: Den militære 88" & 109" har en
rektangulær tværstiver bag, generelt overstykke på forreste kofanger og stroppe til at
holde det motorhjelmsmonterede hjul fast.
- Stage One (sommer 1979-1985: Selvom den teknisk set er en SIII 109" med en V8
motor, er den altid noteret som en separat model. Grillen er skubbet ud, så den flugter
med forskærmene. Grillen er et bredmønstret firkantet trådnet. Stage One havde
bladfjedre og en todelt firkantet vindskærm. Alle Stage One er 109", havde et mærke
bagerst på siden, hvor der stod V8 og lige over grillens trådnet en plade med "Land
Rover". "V8" mærket sad også under Land Rover-logoet bagpå. Motorhjelmen
lukker ned over toppen af køleren. Alle andre specifikationer er som på SIII.
90, 110, 127, 130, Defender
- 90/110/127/Defender (Marts 1983 til idag): Indtil 1990 var modelnavnet Land Rover
90, Land Rover 110 eller Land Rover 127, efter den dato blev modelnavnet ændret til
Defender (f.eks. Defender 90), og navnet Land Rover blev anvendt for alle Rovere. Disse
Rovere er meget lig Serie III, men frontgrillen er ført frem, så den flugter med
forskærmene. Forlygtepladen er malet sort ligesom lamelgrillen. Motorhjelmen strækker
sig ud over grillen. Defenderen har en vindskærm i et stykke, der er ca. 4 tommer højere
end Serie II/IIA/III vindskærmen med afrundede hjørner. Den har sorte hjulskærme der
strækker udad over hjulene (kaldes øjenbryn). Defenderen har skruefjedre med
bremseskiver for. Hvis emblemet foran, lige over grillen, siger "Defender"
(eller der er andre mærker der siger "Defender"), er køretøjet fra 1990 eller
senere. (Det kontrapositive er ikke korrekt). Defender/90/110/127/130 fremstillet efter 1
oktober 1979 har et VIN-nummer der begynder med "SALLD" eller "SALD"
- NAS (NordAmerikansk Spec--1992-1995): Canadiske NAS Defendere har kørelys, de
amerikanske har ikke. Nogle NAS Defendere har "Land Rover" over grillen, andre
Defendere har "Defender" påtrykt. NAS Defender 110 kom med en helt ekstern
styrtbøjle.
- NAS Defender 90 (1994-1995): Kommer med en delvis ekstern styrtbøjle. De har ikke
vindskærmshængsler og styrtbøjlen blokerer alligevel for muligheden for at hængsle
vinduerne. Den bageste vange har et påsvejset trin, der løber i hele længden af vangens
bund. Baglygterne er arrangeret parallelt på og lige over toppen af den bageste vange.
Der er tre i den venstre side og to i den højre. Et tredje bremselys er monteret på
reservehjulsholderen (den bageste svingarm) over dækket. Dørvinduet er glidermodellen
(som i Serierne. Der er sidereflekser i hjørnerne.
Militære Land Rovere
- Lightweight (1968-1980): Glat side med meget store hjulkasser (buer). Forreste
kofanger har overliggere, den bageste vange er rektangulær i form, ikke smal i enderne og
vinklet imod en kraftig midte som på regulære Land Rovere. Forskærmene har skarpe
kanter, og motorhjelmen har kantede hjørner, i modsætning til de buede ender på
regulære Land Rovere. Motorhjelmen har en højde over forskærmen på ca. 8 tommer. Der
er ingen synlig åbning til brændstofpåfyldning, da denne sidder under sædet som på
tidlige Land Rovere. Dørene er koniske. Hvis man ser godt efter, vil man bemærke at
firewall/bulkhead er todelt med skillelinien flugtende med toppen af motorhjelmen.
- Serie IIA (1968-1972): De har forlygter monteret i køleren, skudt frem gennem
grillen. Der er to horisontalt monterede sidelygter på forskærmene. Fronten på
forskærmene er afkortet, for tilpasning af sidelygterne (ca. 2 tommer), hvilket er i
flugt med kanterne i top og bund. Hjulkasserne (buerne) er parallelle med jorden fra
bagved forhjulet til forkant af forskærmen.
- Serie III (1972-1980): De har forlygter monteret i forskærmene. Forskærmen er
skåret så forlygterne lige passer. (Så den er kraftigere (ca. 6 tommer høj) foran end
SIIA). Markeringslygterne på siden er monteret vertikalt på yderkanten af skærmen. Den
forreste hjulkasse (bue) er skåret ca. 2 tommer fra toppen af skærmen, løber parallelt
med jorden, og drejer ned mod jorden foran hjulet. Dørhængslerne er flade ulig andre
Rover dørhængsler.
Forward Control
- 109" Serie IIA Forward Control (1960-1966): Kabine over motor og forhjul.
Grundlinien på karosseriet er en lige linie (ingen hjulkasser/buer). Der er et lille
"øjenbryn" over forhjulet. Det område der dækker køreren er normalt en
standard Rover pickup top. Næsen rækker ca. 1,5 fod frem foran fordørene og har en
afrundet hældning nedad fra bunden af vindskærmen til det flade frontgrillområde.
Afrundede stænklapper bag. Den bageste aksel er monteret omkring fjederen (som på enhver
109"). Frontgrillen er rektangulær med en buet top. Forlygterne er monteret ca. 8
tommer over kofangeren. Blød karosserifremtoning. Hjulene er monteret på 5 skruer.
- 110" Series IIB Forward Control (1966-1973): Den ser nøjagtig ud som en
109" FC, bortset fra forlygternes montering ca. en tomme over kofangeren, de bageste
stænklapper er mere firkantede, og bagakslen er monteret under fjederen.
- 101" Forward Control (1972-1978): En høj, fladnæset og imposant Land Rover kørende på 900/16 dæk. Hvis det du ser på ligner et stort militært køretøj og der står Land Rover på fronten, så er det en 101. 101'eren har hjulkasser (buer) for alle hjul. Forlygterne er monteret i kofangeren. Næsen foran dørene er vinkelformet og rækker ca. 8 tommer frem foran døren. En 101" FC findes i 4 hovedudgaver, GS (General service): opbygget som ladbil med ruf og canvasdækken, AMBULANCE: isoleret kasse bredere og højere end førerhuset, RADIOBODY: uisoleret kassevogn (kasse samme størrelse som førerhus) med dobbeltdør i v. side og stor bagdør, VAMPIRE: isoleret lukket kasse, 4 tommer højere end forrude, med dør i h. side, radiojammer og specialudstyr til elektronisk krigsførsel. Grillen på en 101 FC er firkantet. Hjulnav er med på 6 hjulbolte. Bagpå sidder to "bufferkofangere" med gummiklodser så bilernes kan stuves op imod hinanden i fly og på skibe. Hvis køretøjet er stort, vinkelformet, gult, grimt, har Land Rover påtrykt og påstår at det er en taxi, så er det en 101 FC i forklædning til filmen Judge Dredd.
Land Rover/Defender
Karakteristiske træk efter type (køretøjet set udefra)
[Bemærk: Navnet Defender er anvendt til at dække både Defender og Land Rover 90/110/
127, da de kun adskiller sig fra hinanden i navnet]
Køleren
Til at begynde med, det nemmeste at se efter er køleren (forlygter og grill mellem
forskærmene):
Hvis der sidder forlygter i køleren, er det en Serie I, II, eller tidlig IIA.
Hvis der ikke er forlygter i køleren, men i forskærmene, ser du formentlig på en
"overgangs" (Transitional) IIA, sen IIA, Serie III, Stage I eller Defender.
Imidlertid, hvis frontgrillen ikke er lavet af plastic, med navnet Land Rover støbt i, er
det ikke en Serie III, men en "overgangs" (Transitional) eller sen Serie IIA.
Hvis forlygterne er forsænkede i kølergrillen, se efter hvordan lygterne er
monterede. Hvis grillen dækker lygterne, ser man på en tidlig Serie I 80". Hvis
forlygterne går gennem grillen, men grillen stadig dækker hele køleren, ser man på en
midt 80". Forlygte-/grillarrangementet fra den sene 80" til Serie IIA er meget
ens.
Detaljer:
Køleren
Til at begynde med, det nemmeste at se efter er køleren (forlygter og grill mellem forskærmene):
Hvis der sidder forlygter i køleren, er det en Serie I, II, eller tidlig IIA.
Hvis der ikke er forlygter i køleren, men i forskærmene, ser du formentlig på en "overgangs" (Transitional) IIA, sen IIA, Serie III, Stage I eller Defender. Imidlertid, hvis frontgrillen ikke er lavet af plastic, med navnet Land Rover støbt i, er det ikke en Serie III, men en "overgangs" (Transitional) eller sen Serie IIA.
Hvis forlygterne er forsænkede i kølergrillen, se efter hvordan lygterne er monterede. Hvis grillen dækker lygterne, ser man på en tidlig Serie I 80". Hvis forlygterne går gennem grillen, men grillen stadig dækker hele køleren, ser man på en midt 80". Forlygte-/grillarrangementet fra den sene 80" til Serie IIA er meget ens.
Detaljer:
Forlygter indenfor skærmene
Serie I:
Tidlig 80" har forlygter bag grillen.
Midt 80" har forlygterne omkranses af grillen.
Sen 80" og 86" har aluminiumskølerpanel med fire huller til luftstrømning.
En 88" har stålkølerpanel med et stort rektangulært hul til luftstrømning.
En 80" og 88" har forlygtekranse af krom.
En 86" har karosserifarvede forlygtekranse af messing.
Serie II: Et stålkølerpanel med tre huller til luftstrømning, forlygtekranse af krom, omvendt T-grill.
Tidlig Serie IIA: Et stålkølerpanel med tre huller til luftstrømning, forlygtekranse af krom, omvendt T-grill.
Forlygter udenpå (foran) skærmene
- Overgangs (Transitional) IIA: Stålkølerpanel med tre huller til luftstrømning, en næsten rektangulær grill. (Omvendt T, hvor den smallere top er ca. 3 gange højden på den brede del.)
- Sen Serie IIA:Stålkølerpanel med tre huller til luftstrømning, en stor grill formet som et tykt plustegn.
- Serie III:Stålkølerpanel med tre huller til luftstrømning, en stor plasticgrill.
- SIII, Stage One:Grillen er skudt frem til fronten af forskærmen, trådnet.
- Defender:Grillen er skudt frem til fronten af forskærmen. Sorte lameller.
Se på forreste kofanger:
- Hvis den er smal, vertikalt, er det en tidlig 80" til 86"
- Hvis den er bred, vertikalt, er det en Serie I 88" til Serie III.
Se på forskærmene:
Se på motorhjelmen:
Umuligt at sige, deluxe, hjulmontage etc. var flere muligheder og stilskift til en
deluxe motorhjelm er en populær ændring blandt ejere. Imidlertid, Defender og Stage One
motorhjelme lukker en lille smule ned over køleren, mens Serie motorhjelme ikke gør.
Se på dørene:
- Hvis dørene er flade, er det en Serie I (eller en lightweight, men det er en helt anden
snak). Hvis toppen af døren har et stykke læder til at åbne døren med indefra (intet
ydre håndtag) er det en tidlig Serie I. Hvis toppen af døren er fast (har et ydre
håndtag) er det en senere Serie I. Canadiske spec. Serie I 88" modeller har en flad
dør i et stykke. Der er ingen galvaniseret liste, hvor dørtoppen normalt er fastgjort.
- Hvis dørene er afrundede ved hoftelinien, er det en Serie II, IIA, III, Stage One eller
Defender. (Bulende ca. to tommer ud)
- Canadiske spec. Serie II køretøjer har dør i et stykke.
- Ikke-NAS Defendere har dør i et stykke med nedrulningsvinduer.
Hvis nøglehullet i kørerens dør sidder i panelet, er det en sen IIA, III, Stage One
eller Defender. Før dette, sad nøglehullet i smækkemekanismen.
Se på dørhængslerne:
- Serie I hængsler er af langt, fladt og tyndt metal, ikke ulig hængslerne på et
gærde.
- Serie II og IIA hængsler rager ud fra karosseriet, især tophængslet.
- Serie III, Stage One og Defender har flade, meget kraftige metalhængsler.
- Senere Serie IIA, III og Stage One tophængsels montage bærer også kørerens sidespejl
via en en plade under hængslet. Defender spejle sidder direkte på selve hængslet.
(Dette er ikke en pålidelig metode til datering af et køretøj, da disse er blevet
udskiftet af ejere gennem tiden.
Se på panelerne under forskærm/dør/fronten af bageste del:
- Hvis køretøjet ikke har paneler, og forudsat de ikke er blevet fjernet, er det en
Serie I.
- Hvis køretøjet har paneler, og de er brede, dvs. 4" høje, er det en Serie II
eller tidlig.
- Hvis køretøjet har paneler, og de er smalle, dvs. 2" høje, er det en sen IIA,
III, Stage One eller Defender.
Se på bagenden af køretøjet:
Lygter:
- Hvis lygterne er "D"-formede, er det en tidlig Serie I (kun Europa) / Lang
flad linse med stålsider; eksport Serie I. Kort side, afrundet linse med
"ører" til skruer er på en tidlig Serie II
- Hvis den røde linse er kortsidet, har en spids top og krom base er det en Serie IIA.
(Disse kan også ses på Austin Healey og har LUCAS 692 støbt i plasticlinsen). Britiske
Serie IIA'ere har en lignende linse, men ikke krom base.
- Hvis den røde linse er lang, med en afrundet top er det kun en sen IIA eller III &
kun NA Serie IIA eller III.
- Hvis der er store ravfarvede blinklys (4" i diameter), er det en nordamerikansk sen
IIA eller Serie III.
- Hvis der er 5 lygter bagpå, parallelt med og tæt på bageste vange, med 3 på venstre
side og 2 på højre, er det en NAS Defender. (Lygterne kan være enten firkantede eller
runde)
Bageste vange:
- Hvis den er rektangulær, flad over top og bund, er det et militært køretøj (eller i
det mindste rammen)
- Serie I til III har bageste vange med lignende udseende.
- NAS Defender har ikke-militære "Serie-vange med et trin påsvejset den nederste
kant.
Andre:
- Sene IIA'ere og Serie III køretøjer har små firkantede back-up lygter (de samme som
kan ses på MGB'ere og andre britiske biler.)
- Hvis den støjer og blæser en stor sky af blå røg ud, er det en Dale diesel.
Hvis det er en pick-up version:
- Hvis pick-up toppen er flad, vinklet og stigende mod bagenden med tre bøjler
(tagrygning) gående far for til agter, er det en Serie I.
- Hvis pick-up toppen er afrundet, er det en Serie II, IIA, eller III.
Skelnen mellem Serie II og IIA
Hvis muligvis en Serie II eller IIA, se på styrestængerne:
- Serie II styrestænger er forbundet med styrekuglenavet (swivel ball hub) via en stang
på toppen, over akslen.
- Serie IIA styrestænger er forbundet med styrekuglenavet (swivel ball hub) via en stang
i bunden, under akslen.
Karakteristiske træk efter type (køretøjet indeni set gennem vinduet):
Se efter et VIN nummer i bunden af vindskærmen i et af hjørnerne. Hvis det
eksisterer, er det et køretøj fra efter oktober 1979, hvis ikke, da er det fra før
oktober 1979.
Hvis VIN-nummeret begynder med:
- Hvis det begynder med "SALLB" eller "SALB" er det en SIII eller
Stage One.
- Hvis det begynder med "SALLD" eller "SALD" er det en Defender.
Se på instrumentpanelet:
- Hvis det har afrundede ender, centralt monteret række af instrumenter, er det en
80"
- Hvis det er et stort rektangulært panel; monteret i midten; malet i karosserifarve, er
det en 86" til tidlig IIA.
- Hvis det er et stort, centermonteret, sort panel, er det en sen Serie IIA. (Sort
betegner et negativt jordet køretøj)
- Hvis det er af plastic, instrumenter foran køreren, er det en Serie III, Stage One
eller Defender.
Vindueslåse (døre):
- Serie II og IIA vindueslås med et metalboltlignende stykke i toppen af vinduet. (Kun
den bageste del kan glide).
- Serie III låser i bunden med en vertikalt glidende tap, der sidder i dørtoppens
grundpanel. (Kun den bageste del kan glide).
- Defendere har nedrulningsvinduer, derfor ingen vindueslåse.
- NAS Defender 90'ere har både glider og lås i bunden
Sæder:
- Tidlig Serie I sæder havde skovlformede ryglæn, senere kom flade firkantede sæder.
(Sæderne var grå).
- Serie II til IIA havde tyktpolstrede, grå vinyl sæder.
- Sen Serie IIA sæder var sorte i deluxe stil.
- Serie III sæder er sorte, i samme stil som den sene IIA, men en anden struktur.
Bemærkninger: Der er anvendt et mørkere gråt "elefanthudsagtigt"
materiale i overgangs (Transitional) IIA perioden. Militære, grå, sæderne er af et
blødt læderagtigt materiale.
- Defendere har afrundede sæder.
Bagsæder:
Serie I havde separate, individuelle bagsæder i modsætning til de indadrettede
bænksæder for to personer, som ses i Serie II, IIA, og III. II og IIA bænke er grå,
sen Serie IIA & III er sorte. Sene bagsæder i Safarier. Defendere har enten
to-personers eller individuelt klapsæde bagi. Nogle NAS Defendere har et fremadrettet
to-personers bagsæde.
Viskermotorer:
- Serie I køretøjer har to viskermotorer, som er vinkelformede i design.
- Serie II til tidlig IIA køretøjer har to viskermotorer, der har afrundede sider.
- Overgangs (Transitional) IIA til Defender køretøjer har en enkelt viskermotor gemt i
instrumentpanelet.
Frontplacerede friskluftindtag:
- Serie I åbner med et håndtag, der skubber eller trækker, afhængigt af om der åbnes
eller lukkes.
- Serie II åbner med et stort rundt håndtag, der drejes.
- Serie IIA til Defender åbner med et glidende håndtag. (IIA og III adskiller sig lidt i
design)
- Bemærk: Set udefra har Serie I friskluftindtag med firkantede ender, mens Serie II og
frem har afrundede ender.
Andre:
109 Station Wagon og NAS Defender 90 har ikke bulkheads ("skillevæg") bag
forsæderne. 109 Station Wagon har et metalrør på tværs bagved sæderne. NAS Defender
90 har ikke noget bag forsæderne og har ikke et midterste forsæde.
En 109" V8. (stage 1) har anden foraksel da den er monteret med en LT95 gearkasse der har permanent 4hjulstræk. Den har i modsætning til en almindelig 109" også spær på centerdiffen