DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE
OPLEVELSERNE
KLUBBEN
Vores biler
Køb/salg
Identificering
Priser/specifikationer
Bilens historie
Fortæl selv

Retrim af sæder

(10-01-2008)

af Asger Jørnow

Da jeg købte min Defender fra 1987, så den mildest talt noget slidt ud inden i, og sædebetrækkene var hovedårsagen til at det hele var så trist.



Jeg besluttede mig for at skifte betrækket, og da jeg gerne med tiden ville have bikini top til om sommeren, og Softtop til om vinteren besluttede jeg at det skulle være vinyl. Der var mange, der forsøgte at få mig til at tage Outlast i stedet. Outlast skulle være noget fantastisk betræk med rumfarts teknologi til at føles varmt når det er koldt, og koldt når det er varmt samt vand og smudsafvisende.
Men jeg har ikke meget tiltro til sådan nogle moderne vidunder produkt, og jeg holdt mig til godt gammeldags vinyl, eller ”hvalskind”.
Efter noget venten på at englænderne hos Exmoor Trim skulle få det sendt af sted til den danske forhandler kom det, og jeg fandt hurtigt en aften til projektet, som jeg ikke helt vidste hvor omfangsrigt var. Det viste sig dog hurtigt, at det var meget enkelt at montere, og den medfølgende vejledning viste nogenlunde hvordan man gør, bortset fra alle de små ting jeg lærte undervejs.



Sædebund:
Først fjerner man metalpinden bagerst, og løsner betrækket rundt i kanten, og så kan man trække det gamle skumgummi af metalbunden, nu skal resten af skummet nulres af, så limen til den nye skum har noget at holde fast i. Det var et større svineri end man lige forestiller sig, både fordi den gamle skum var gået temmelig meget i opløsning, og fordi betrækket var utrolig snavset og støvet.



Nu var det så bare at få det sat sammen igen. Her starter man med at lime det nye skum på bunden, og lime det midterste af betrækket på skummet. Jeg lærte at man skal bruge rigtig meget lim til at holde betrækket fast til skummet, faktisk fik jeg samlet hele sædebunden inden det gik op for mig at det ikke var limet godt nok, og betrækket svævede mellem yderpuderne. Så på med rigeligt spraylim, og sid så på sædet i 5-10 minutter indtil limen er helt tør.



Nu skal betrækket sættes fast i kanten med snoren, som først skal ned i en slids, og til sidst bindes, hvorefter pyntelisten kan presses og slås forsigtigt på plads i slidsen, og plastic sømmene slås gennem betrækket, og flappen til metalpinden der holder bagsiden kan sættes på igen.



Hvis ikke jeg havde samlet sædet 2 gange, på grund af min nærighed med limen, havde det taget ca. 45 minutter.

Nakkestøtte:
Det var noget nemmere end sædebunden, og tog ca. 15 minutter.



Da sættet ikke indeholder nyt skum, og vejledingen ikke skrev noget om hvordan man gør, og min erfaring med hvor opløst skummet i sædet var, valgte jeg at trække betrækket over det gamle. Det eneste man skulle gøre var at tage dækpladen i bunden af, og trække betrækket på, folde det pænt og sætte pladen på igen. Der var en flap på betrækket fra der hvor pinden er, den valgte jeg at klippe af, da der ikke er alt for meget plads under beslaget.



Ryglænet:
Det var heller ikke den store opgave, og tog lidt over 30 minutter.





Først skal det gamle betræk af, det gøres ved at løsne metalpinden i bunden, og trække betrækket 2/3 af, hvorefter man skal løsne de bøjler, der går fra fronten og til bagsiden for at holde betrækket ind til ryggen, og trække resten af. Da jeg tog skummet af rammen var jeg noget i tvivl om det var limet på, eller bare gået i forbindelse med rammen, og brugsforvirringen skrev ikke noget om det, så jeg valgte at lime det nye skum fast. I toppen af skummet sad der en mærkelig flap, som jeg ikke helt kunne lure hvad skulle gøre godt for, så den skar jeg af.



Monteringen gik lettere end med bunden, da den ikke skal limes, den trækkes blot 1/3 ned, fæstnes gennem skummet til bagsiden og trækkes resten af vejen på. Nu blev det dog lidt mere besværligt idet det gamle betræk var holdt fast med metal pinde og nogle hasper, og det nye betræk skulle samles med en slags lynlås. Jeg trykkede de metal flapper der holdt pindene i det gamle betræk ind, så de ikke beskadigede det nye betræk.



Da jeg med meget møje og besvær havde fået trukket betrækket så meget at lynlåsen kunne lukkes, gik det op for mig hvad skum-flappen i toppen af sædet skulle bruges til. Den var der for at beskytte betrækket der hvor nakkestøtten sidder fast på sædet så det ikke bliver gnavet igennem. Og så var det op med lynlåsen igen og op med skummet, og samle lynlåsen igen. Den fejl lavede jeg så ikke på det næste sæde…



Resultatet var forbavsende meget anderledes end de gamle udmaste sæder. Ikke nok med at sædebunden nu havde side puder, og man ikke maste skummet helt fladt, og nærmest sad på metalbunden, men også ryglænet havde både lændestøtte og var en anelse skålformet, så man ikke glider ligeså meget til siden.
Det kan klart anbefales, og en anden stor fordel ved vinyl betrækket er at børnene bare kan træde på sæderne uden af sætte varige spor, og mudder fra terrænkørsel ikke er et problem.
Og så er der det med chokoladeovertræk fra isen ikke efterlader permanente mærker…

Læsernes kommentarer
landrover sidde | matthijs molenaar | 04-01-2013 23:42:17
Jeg kobte dengang en par støle fra en ford mondeo (en skrot bil),ikke so originel men billig og nemt at montere.


Super flot arbejde | Christian Holten #2660, reg. ssj | 15-02-2012 17:28:55
Tak jeg glæder mig til det store kurssus, som indeholder mad koldt øl, mere mad lidt spiritus mere mad kaffe, med spiritus og så lidt mere øl

Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her

Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.