DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE
OPLEVELSERNE
KLUBBEN
Vores biler
Køb/salg
Identificering
Priser/specifikationer
Bilens historie
Fortæl selv

Når stikaksler knækker - II

(12-03-2001)

af Jan Knudsen

Højre stikaksel er knækket inde ved differentialet!!!

  • Afmonter højre navflange og fjern den knækkede aksel.
  • Afmonter venstre navflange og træk akslen ud.
  • Tag godt en meter Ø 16 mm aksel. Slib den flad på to sider i den ene ende til en tykkelse på ca 12 mm.
  • Svejs to stk Ø 5 mm rundstål på de flade sider og lad dem rage ca 70 mm ud fra enden af den 16 mm aksel, således at der dannes en fork.
  • Før den 16 mm aksel ind igennem venstre hulaksel med forken først. Forken kan passere krydspinden i differentialet og gå op imod enden på den akselstump som sidder fast.
  • Slå et godt slag på den 16 mm aksel med en mukkert.
  • Hvis akselstumpen IKKE giver sig kan det hjælpe at slå på den fra højre side, dvs slå den lidt indad. Det får den til at løsne sig lidt så den glider lidt bedre i mangenoterne.
  • Slå derefter igen fra venstre side med gaffelstangen - I mit tilfælde gik det glat, akselstumpen gik fri i første slag.
  • Brug en stærk magnet på enden af en stang til at "løfte" akselstumpen ud igennem hulakslen ved højre baghjulsleje.
  • Monter ny højre stikaksel og genmonter venstre stikaksel.
  • Husk at skifte olie i differentialet.
  • Læsernes kommentarer

    Der er endnu ingen, der har kommenteret denne side

    Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her
    Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.