DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE
OPLEVELSERNE
KLUBBEN
Vores biler
Køb/salg
Gør det selv/teknik
Identificering
Priser/specifikationer
Fortæl selv
Land Rover Tidslinie

Her følger Land Roverens historie i glimt.
Vi har desværre ikke alle begivenheder med, men har du kendskab til en Land Rover-begivenhed, som du mener bør medtages på listen, så skriv til redaktion@dlrk-ssj.dk

1947


04. september: Land Rover-projektet blev forklaret for lederne af Rover Car Compagny (prototypen var endnu ikke lavet)
30. september: Første billeder af prototypen (80") med center-styring (rattet i midten af bilen)
16. oktober: Navnet Land Rover blev godkendt af ledelsen i Rover.

1948


Den første Land Rover, Serie I, 80" (1,6 Rover P3 motor). Forlygterne er iøvrigt gemt bag kølergrillen, hvilket gør rengøring vanskelig..
Prisen på en Land Rover er £540.
20. april: Artikel i "The Times Newspaper" om et nyt køretøj kaldet "Land-Rover"
30. april: Land Roveren præsenteres første gang på Amsterdam Motor Show. "Anything you can do - I can do better" - som kommentar til de engelske heste. Land Roveren skulle være landmandens bedste ven.
Oktober: Produktionen af Serie I Station Wagon starter.

1949


Første Land Rovere sælges i USA og Canada
Der er nu hul i kølergrillen til forlygterne på Serie I.
Prisen på en SI Station Wagon er £959.

1950


Serie I Station Wagon produktionen stoppes.
Hardtopmodel introduceres som alternativ til canvastop.

1952


1,6 L motoren erstattes af en 2,0 Liter.

1953


September: Akselafstand forøges fra 80" til 86". 107" Land Rover introduceres.

1954


Land Rover nummer 100.000 produceres.
Serie I Station Wagon re-introduceres.

1955


10-sæders LWB station Wagon introduceres.

1956


88" og 109" afløser 86" og 107" (undt. 107" SW) - der er dog ikke synlig forskel

1957


Juni: Introduktion af den første dieselmotor på 2,0 liter på Serie I bilerne

1958


14. marts: Serie II introduceres som afløser til den første model, der nu betegnes som Serie I.
Der er nu synlig forskel på hhv. 86"/88" og 107"/109"
April: Slut på produktionen af Serie I
30. april: 2,25 liter benzin motor introduceres.
30. april: En 88" med 2 liter benzin motor koster 640 £

1959


109" 10-sæders SW introduceres.
November: Land Rover nummer 250.000 produceres.

1961


Dieselmotoren fra 1956 på 2,0 liter forøges til 2,25 liter (3 hovedlejer).
September: Serie IIA introduceres og erstatter Serie II.

1962


12-sæders LWB station Wagon introduceres.
September: 109" Forward Control introduceres.

1965


Prototype af Lightweight.

1966


109" Forward Control ændres til 110" Forward Control. 2,6 L benzin 6 cyl. rækkemotor
April: Land Rover nummer 500.000 produceres.

1967


2,6 liters rækkemotor kom på markedet i 109" serie IIA.
Luksus-udstyr introduceres til alle serie IIA bestående af tre tykt polstrede sæder.
Rover Motor Company fusionerer med Leyland. Leyland bliver den dominerende part.
Juni: Range Rover prototype #1 bygges.

1968


Forlygterne flyttes ud i forskærmene (første synlige ændring i designet siden 1948).
Serie IIA Lightweight introduceres.
Leyland fusionerer med British Motor Holdings (Jaguar & EMC). Det nye navn er British Leyland Motor Corporation.

1969


Serie IIA LWB får Salisbury bag-aksel.

1970


Juni: Den første Range Rover (2-dørs) introduceres. 3,5 L V8 100" 4 trins manuel gearkasse

1971


Juni: Land Rover nr. 750.000 produceres.
September: Serie III introduceres og erstatter Serie IIA. Der er nu synkroniseret gearkasse, ny front og instrumentering.

1972


Special 101" militær Forward Control Land Rover præsenteres på messe i London. Motoren var den samme som til Range Rover (3,5 liter V8) og modellen havde permanent 4-hjulstræk. Produktionen startede først i 1974-75.
Serie III Lightweight introduceres.
Serie III LWB får Salisbury bag-aksel.

1974


Det blev muligt at få monteret overdrive på standardgearkassen i alle Land Rover modeller.

1975


British Leyland Motor Corporation skifter navn til British Leyland, Ltd.

1976


Juni: Land Rover nummer 1.000.000 produceres.

1978


Det blev muligt at få overdrive monteret i forbindelse med standard gearkassen i alle Range Rover.
Land Rover, Ltd dannes.

1979


2,25 diesel motoren får nu 5 hovedlejer mod tidligere 3. Motoren monteres i Serie III.
Februar: Introduktion af Land Rover med 3,5 V8 motor

1981


4-dørs Range Rover introduceres.
Camel Trophy skifter til Land Rover-produkter. I første omgang Range Rover.

1982


Range Rover kan nu fåes med 3 trins automatgearkasse.

1983


Land Rover 110" introduceres med skruefjedre og 5 trins gearkasse.
Range Rover får 5 trins manuel gearkasse.
Marts: Land Rover 110" præsenteres på Geneva Motor Show.
Oktober: 130" Crew Cap (faktisk 127") bliver tilgængelig.

1984


Land Rover 90" introduceres med skruefjedre og 5 trins gearkasse.
Range Rover får et design-løft.
Dieselmotorens volume forøges fra 2,3 liter til 2,5 liter og dieselpumpen trækkes nu af en tandrem.
3,5 liter V8 EFI introduceres i Range Rover
Juni: Land Rover 90 (92,9") lanceres.

1985


Land Rover 90" introduceres med V8 motor.
Den sidste Serie III bygges.
2,5 liters 4 cylindret benzinmotor erstatter 2,3 liter motoren.
Land Rover nr. 1.500.000 produceres.
Range Rover med 4 trins automat gearkasse introduceres

1986


Range Rover turbodiesel 2,4 VM motor introduceres.
Land Rover fåes nu med 2,5 liter turbo diesel.

1988


British Aerospace køber Rover Group af den engelske regering for 150.000.000 pund.

1989


Range Rover 3,9 V8 EFI med katalysator og ABS introduceres.
Discovery 3-dørs introduceres.
Honda køber 20 % af aktierne i Rover.
Produktionen af Discovery (3-dørs) starter.
2,5 liters 200 TDI (diesel) introducers på Discovery.
Diesel-motoren hedder nu 200 TDI og har direkte indsprøjtning og intercooler.
12. september: Discovery præsenteres på Frankfurt Auto Show.
December: Bindestregen i "Land-Rover" droppes. Nu hedder det blot "Land Rover"

1990


Land Rover model-navne ændres til Defender.
200 TDI monteres i Defenderen.
Range Rover med VM 2.5 L introduceres
Discovery bruges i Camel Trophy
Oktober: Discovery med 5 døre introduceres.
Juni: Land Rover sælger deres 23% andel af Land Rover Santana

1991


Range Rover Vouge SE introduceres.
Defender med 200 TDI introduceres.

1992


Range Rover LSE med 4,2 V8 motor, luftaffjedring og ETC introduceres.

1993


Range Rover med dobbelt airbags introduceres.
Defender med skivebremser på alle fire hjul introduceres.
Range Rover monteres med 200 TDI.

1994


Discovery med 3,9 V8 automatgear/ 300 TDi motor, ABS, dobbelt airbags.
Defender med 300 TDI motor introduceres.
31. januar: Det annonceres at BMW køber Rover Group (inklusive Land Rover) af British Aerospace for 800.000.000 pund.
29. september: Range Rover med 4,0/4,6 V8 og 2,5 liter diesel introduceres (kodenavn Pegasus).

1995


Range Rover automatic introduceres.
Discovery diesel automatic introduceres.
300 TDI (2,5 liters turbo diesel) introduceres.

1996


Februar: Sidste Range Rover Classic bygges (#317.615).

1997


Freelander udstilles for første gang.
Freelanderen frigives. (Kodenavn: CB40).

1998


Freelander introduceres som 3- og 5-dørs model med 1,8 liter benzin og 2.0 diesel, HDC (Hill Descent Control).
Td5 motoren introduceres. 2,5 liter, 5 cylindre, 7 hovedlejer.
Freelanderen bruges i Camel Trophy.
Land Rover har 50 års jubilæum.
5. september: Discovery serie II (kodenavn: Tempest) med TD5 og 4,0 V8 motor, SLS, ACE, ETC. 5 cm bredere og 15 cm længere end Serie I.

1999


Defender TD5 introduceres.

2000


Teknisk og mekanisk "ny" Freelander med 2 nye motorer:
- TD4 - Ny 2,0 l dieselmotor med common rail teknik
- KV6 - 2,5 l V6 benzinmotor. Leveres kun med ny Steptronic-gearkasse.
Steptronic-gearkasse som tilvalg på Dieselmodellen.
Range Rover har 30 års jubilæum.
Maj: Ford køber Land Rover af BMW for 2,7 milliarder $

2001


Range Rover MIII præsenteres.
Defender 90" fåes som tre "eksotiske" specialmodeller: Nyati, Serengeti og Kalahari.
Defender 110" fåes som Crew Cap. Modelbetegnelse: Adventure.

2002


En faceliftet udgave af Discovery II introduceres (03MY). Der er lavet over 700 forbedringer.
15. februar: New Range Rover introduceres, V8 4,4L benzin eller 6 cyl. turbo diesel, common rail motor, 4WTC, EBA, EBD, HDC, DSC & CBC
01. maj: Range Rover nr. 500.000 forlader fabrikken i Solihull. Bag rattet sidder målmanden fra det engelske landshold i fodbold, David Seaman.

Læsernes kommentarer
discovery 1-2 længde og brede | kenneth | 11-03-2012 10:31:16
i skriver at d2 er 5 cm bredre og 15 cm længre...
discovery 1 måler brede 2080mm
længde 4521mm
højde 1928mm

discovery 2 måler brede 1793mm
længde 4705mm
højde 1940mm
mvh kenneth med d1 med en lidt højre udgave.


Skivebremser på Defenderen | Thomas Ernlund reg. Fyn 8138 | 22-09-2008 23:25:31
Hej Reg. Sydsjælland, jeg har lige siddet og læst, jeres rigtigt gode gennemgang, af vores elskede bilers historie.
Jeg har et enkelt forundrings spørgsmål, til det med skivebremsens indførelse på defenderen.
Jeg har i sin læst mig frem til at det var i 1996 at Defenderen fik skiver "hele vejen rundt", men læser til min store interesse at det allerede sker i 1993!
Nu kommer mit reelle spørgsmål, hvad ligger i til grund for denne "udmelding", som jeg ingenlunde har grund til at betvivle, men synes blot at det er rigtigt spændende.
For det gør Defenderen med "skiver hele vejen rundt" tre år ældre, hvilket igen ikke er uinteressesant, for mig, som mulig kommende køber af en Defender!

Med LR Hilsen Ernlund


Fin side. | Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy | 04-12-2004 20:06:15
Det er rigtigt der mangler lidt billeder. Jeg har været inde på siden flere gange og har haft meget fornøjelse af det. Så jo, det er en god og lærerig side.


billeder | hans jeppesen | 14-09-2004 08:47:53

Der mange nogle gode billeder

Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her

Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.