DANSK LAND-ROVER KLUB FORSIDE   INDHOLD   LOGIN   SØG   OPSLAGSTAVLE
SYDSJÆLLANDDenne del er kun for medlemmer
BILERNE
OPLEVELSERNE
KLUBBEN
Vores biler
Køb/salg
Gør det selv/teknik
Priser/specifikationer
Bilens historie
Fortæl selv

Hvordan man identificerer en Land Rover

(27-05-2001)

af Benjamin Smith / Dixon Kenner (oversat af Flemming Jæger)

Et generelt overblik...

For at kunne skelne forskellige Land Rovere fra hinanden, uden nogensinde at åbne motorhjelmen, er der flere retningslinier man kan følge, for at bestemme hvilken Land Rover man ser på. For at bestemme hvilket år Land Roveren kan være fremstillet, kræver lidt mere opmærksomhed på detaljen og ejeren vil muligvis ikke bryde sig om at komme ud og se dig neddykket i motorrummet, for at se om topstykket nu er med 7:1 eller 8:1 kompressionsforhold.

Flere forbehold skal tages med denne guide. For det første antages det, at køretøjet stadig er mere eller mindre originalt. Tænk på, at det er muligt at blande og sammensætte et stort antal af delene, beskrevet herunder, mellem de forskellige Serie-biler.

For det andet, ingen Land Rover er komplet ens. På dette tidspunkt var hver en Land Rover der rullede af samlebåndet allerede solgt. Der var tilpasset forskellige udgavemuligheder, forskellige dele var tilgængelige. Rover var notorisk for at føre meget dårlige oversigter, så hvad du kan få fra British Heritage i Graydon, stemmer måske ikke overens med det der står i din indkørsel.

For det tredje, denne guide er primært målrettet på canadiske Land Rovere, og for den største dels vedkommende amerikanske Land Rovere. Forskellene mellem canadiske og amerikanske Land Rovere ligger generelt i udstyrsvarianter afhængig af forhandler, og går i retning af interne forskelle (eks. Kodiak varmer).

For det fjerde: Rovere kom med forskellige "tops" monterede: Pickup, pickup med presenning bag, fuld presenning, blændet side (bagi) hardtop, hardtop (med bagrude) eller ingen "top". Nogle hardtops havde bagdøre, og nogle havde bagklap og hængslet vindue. Om en Rover havde softtop eller hardtop varierer fra Rover til Rover og (bortset fra pickup "toppene") daterer ikke køretøjet.

Canadisk specificerede Land Rovere eksisterer som unikke køretøjer. Der er en canadisk specificeret Serie I og II. Canadiske Serie III'ere kendetegnet ved udstødningsspecifikationspladen, fastgjort på toppen af køleren.

Bemærk: Dette udsnit indeholder en stor del detaljer, der nok ikke ligefrem læner sig op ad en hurtig og let identifikation af forskellige Land Rovere. 107" og 109" Land Rovere er behandlet som længere 86" og 88" Land Rovere.

Kendetegn ved Serie-modeller

Serie I

Serie I (Generelt) : Flade dørhængsler. Ingen dørpaneler. En enkelt markeringslygte på forsiden af skærmen. Vindskærmen er højere end på senere køretøjer. Den mest berømte Serie I er "AntiChrist", der er stjerne i filmen "The Gods Must Be Crazy".

Serie II

Serie IIA

Serie IIA (Generelt) (1962-1972): I modsætning til USA, blev både 88" og 109" modeller importeret til Canada indtil slutningen af 1972. Til US blev de sidste 109" SIIA'ere importeret i 1968 og SIIA 88" indtil 1971.

Serie III

90, 110, 127, 130, Defender

Militære Land Rovere

Forward Control

Land Rover/Defender

Karakteristiske træk efter type (køretøjet set udefra)

[Bemærk: Navnet Defender er anvendt til at dække både Defender og Land Rover 90/110/ 127, da de kun adskiller sig fra hinanden i navnet]

Køleren

Til at begynde med, det nemmeste at se efter er køleren (forlygter og grill mellem forskærmene):

Hvis der sidder forlygter i køleren, er det en Serie I, II, eller tidlig IIA.

Hvis der ikke er forlygter i køleren, men i forskærmene, ser du formentlig på en "overgangs" (Transitional) IIA, sen IIA, Serie III, Stage I eller Defender. Imidlertid, hvis frontgrillen ikke er lavet af plastic, med navnet Land Rover støbt i, er det ikke en Serie III, men en "overgangs" (Transitional) eller sen Serie IIA.

Hvis forlygterne er forsænkede i kølergrillen, se efter hvordan lygterne er monterede. Hvis grillen dækker lygterne, ser man på en tidlig Serie I 80". Hvis forlygterne går gennem grillen, men grillen stadig dækker hele køleren, ser man på en midt 80". Forlygte-/grillarrangementet fra den sene 80" til Serie IIA er meget ens.

Detaljer:

Køleren

Til at begynde med, det nemmeste at se efter er køleren (forlygter og grill mellem forskærmene):

Hvis der sidder forlygter i køleren, er det en Serie I, II, eller tidlig IIA.

Hvis der ikke er forlygter i køleren, men i forskærmene, ser du formentlig på en "overgangs" (Transitional) IIA, sen IIA, Serie III, Stage I eller Defender. Imidlertid, hvis frontgrillen ikke er lavet af plastic, med navnet Land Rover støbt i, er det ikke en Serie III, men en "overgangs" (Transitional) eller sen Serie IIA.

Hvis forlygterne er forsænkede i kølergrillen, se efter hvordan lygterne er monterede. Hvis grillen dækker lygterne, ser man på en tidlig Serie I 80". Hvis forlygterne går gennem grillen, men grillen stadig dækker hele køleren, ser man på en midt 80". Forlygte-/grillarrangementet fra den sene 80" til Serie IIA er meget ens.

Detaljer:

Se på forreste kofanger:

Se på forskærmene:

Se på motorhjelmen:

Se på dørene:

Se på dørhængslerne:

Se på panelerne under forskærm/dør/fronten af bageste del:

Se på bagenden af køretøjet:

Hvis det er en pick-up version:

Skelnen mellem Serie II og IIA

Hvis muligvis en Serie II eller IIA, se på styrestængerne:

Karakteristiske træk efter type (køretøjet indeni set gennem vinduet):

Se efter et VIN nummer i bunden af vindskærmen i et af hjørnerne. Hvis det eksisterer, er det et køretøj fra efter oktober 1979, hvis ikke, da er det fra før oktober 1979. Hvis VIN-nummeret begynder med:

Se på instrumentpanelet:

Vindueslåse (døre):

Sæder:

Bagsæder:

Viskermotorer:

Frontplacerede friskluftindtag:

Andre:

Læsernes kommentarer
Stelnr. | Henrik Thomsen | 02-12-2006 22:19:47
Hej
Jeg har købt en 109" som har været dansk indregistreret, men som mangler papirer. Motorkontoret skal bruge årgangen for at finde registreringsatesten. Den har stel nr. 914-08229. 914 er modellen, og 08229 er serie nr. Kan nogen hjælpe med dokumentation for årgangen? Jeg har af sælger fået oplyst af sælger at det skulle være en 1972.
/henrik


Flot beskrivelse | Henrik Lebeck | 12-01-2003 19:13:00
En rigtig flot og fyldig beskrivelse som vil gøre mange af os "grønne" landerover fans meget klogere.

Kunne nok afhjælpe en del spg.mål på debatforum ved at henvise til dette skriv. Et forslag kunne være at indsætte nogle fotos af modellerne.

Godt arbejde
Roverhilsen
Henrik #5699

Har du lyst til at kommentere siden ? Tryk her

Copyright © 1999-2024 by dlrk-ssj.dk. Materialet på disse sider er beskyttet af gældende dansk lov om ophavsret.